Jordi Príncep és el director de l’Escola de Teatre i Circ d’Amposta (EtcA), també dirigix artísticament el FesticAM -el Festival Internacional de Teatre i Circ d’Amposta-, així com la Festa del Mercat a la Plaça. Compta amb una llarga trajectòria i formació al món de les arts escèniques, especialment del teatre i el circ. L’actor, professor, director, gerent i productor d’arts escèniques, ha vist un canvi en la concepció social del circ. “El circ està més valorat que abans perquè cada vegada se’n veu més. També hi ha més escoles i es va normalitzant com una formació i pràctica artística més que oferix moltes possibilitats, tant dins d’escena com a altres contextos com l’educatiu, el social, entre d’altres”, afirma.
De fet, Príncep és el fundador de l’EtcA, que va néixer ara fa 8 anys, per tal de ser un mitjà adient, no només per a la formació bàsica i professional d’actors, actrius i artistes de circ, sinó també per a posar les eines que oferixen el fet teatral i les arts del circ al servei d’altres àmbits professionals en què la imaginació, la comunicació i la creativitat desenvolupen un paper important.
L’arribada de la pandèmia el mes de març del 2020 va truncar l’activitat ordinària de l’escola, ja que els va obligar a “paralitzar les classes presencials i únicament vam poder mantenir les teòriques i les individualitzades d’algunes matèries”, però també els va suspendre diversos plans de futur. En este sentit, Príncep assenyala que l’afectació “important” ha estat en els “projectes previstos que no s’han fet, actuacions i espectacles que no hem pogut realitzar, creacions i mostres que s’han interromput, o formacions que no s’han pogut fer, entre d’altres. Des d’aquí vull agrair a l’alumnat i a les seues famílies, així com al professorat la seua comprensió, compromís i entusiasme per a anar adaptant-se a la incertesa constant que hem estat vivint durant este any i mig”. Ara, un cop acaba este “complicat” curs, ja comencen a preparar el següent “amb moltes ganes, encarant nous reptes i amb la il·lusió renovada”.
‘Cerç de circ’
De fet, un dels nous projectes que arrencarà al setembre és Cerç de Circ, que va resultar ser un dels guanyadors -d’entre les 133 propostes presentades- dels premis Baldiri Connexions -els més reconeguts de Catalunya en l’àmbit de l’educació- que atorga anualment la Fundació Carulla. Cerç de Circ és un projecte creat per l’EtcA i l’Escola Cèsar Martinell de Pinell de Brai que “pretén fer arribar la formació artística i les seues possibilitats pedagògiques de les arts del circ dins dels centres educatius perquè els infants puguen conèixer de la mà de professionals estes disciplines, practicar-les i iniciar processos creatius”, diu el director de l’EtcA.
L’EtcA forma part de l’equip Nilak, el recent projecte guanyador dels Premis Carulla que tenen la intenció de portar les arts escèniques contemporànies a les comarques i municipis de Catalunya que no tenen espai escènic o programació d’este tipus d’espectacles dins la seua oferta cultural. És d’aquí d’on surt la unió dels dos centres ebrencs, l’escènic i l’educatiu que vincula les comarques del Montsià i la Terra Alta. “Vinculant-nos al Pinell de Brai i específicament a la seua escola, podrem anar desenvolupant un projecte que va en la mateixa direcció que Nilak quant a descentralitzar i democratitzar l’oferta cultural professional contemporània fent-la accessible a tota la ciutadania, siga per als habitants d’una gran ciutat o els d’un poble petit. Volem que tothom puga accedir a la formació, la pràctica i la recepció de les arts escèniques en totes les seues expressions”, explica Príncep.
Així, Cerç de circ vol introduir les arts escèniques a les aules per a tractar temes curriculars des d’una perspectiva interdisciplinària i artística, fomentant la capacitat de resiliència que necessiten els infants i jóvens davant els reptes actuals. “Les possibilitats de la mixtura entre arts i educació, des del meu punt de vista, és un dels reptes que tenim per a anar millorant i dotant les institucions educatives, però també les artístiques, de continguts didàctics, mètodes i perspectives, amb les quals es poden enriquir mútuament. Així es possibilita que, tant l’alumnat com el professorat, desenvolupem al màxim la creativitat i la comunicació com dos dels aspectes competencials cabdals recollits als currículums i que, a més, molts experts coincidixen a apuntar que, són i seran claus per a afrontar els nous reptes del present i del futur”.
En este sentit, este projecte vol ser “un petit pas efectiu” en anar materialitzant a les comarques de les Terres de l’Ebre “un dret elemental com és el de l’accés i participació en la vida cultural des d’una perspectiva de transformació i d’innovació”. “El fet que ens puguem vincular dos comarques veïnes ens permet constatar que continuar treballant amb xarxa pot originar projectes i oportunitats ben interessants”.