HomeSocietatLa Terra Alta acull una jornada capdavantera sobre oleoturisme i covid-19 amb...

La Terra Alta acull una jornada capdavantera sobre oleoturisme i covid-19 amb gran èxit de participació

La tercera Jornada d’Iniciatives Oleoturístiques de Catalunya que es va celebrar ahir de manera telemàtica amb la Terra Alta com a amfitriona va reunir una vuitantena de participants del sector de l’oli i l’oleoturisme amb l’objectiu d’establir sinergies entre zones productores de Catalunya i de compartir estratègies per reactivar el turisme que busca experiències personalitzades per descobrir el món de l’oli en destinacions sostenibles. La situació actual no ha permès que la jornada se celebrés de manera presencial però s’ha emplaçat als interessats a retrobar-se durant la primavera del 2021 en la jornada que se celebrarà in situ a la Terra Alta.

La jornada es va centrar en tractar la situació que el covid-19 deixa en el sector de l’oleoturisme. En aquest sentit, David Font, director general de l’Agència Catalana de Turisme (ACT) i encarregat de presentar la  jornada, va manifestar que durant el confinament s’ha treballat per compartir neguits i reptes amb el sector oleoturístic i per posar sobre la taula les oportunitats que sorgeixen fruit d’aquesta pandèmia. “Hem dedicat bona part dels esforços d’aquests tres mesos a generar complicitat, coneixement, capacitat per saber cap on aniran les tendències de cara al futur. Sabem que som una destinació líder en molts aspectes, que el nostre atractiu de cara al turista local i internacional és molt gran, però a la vegada també sabem que existiran canvis en els comportaments, en les maneres de descobrir casa nostra i, sobretot, canviarà un element clau com és el de la seguretat, aquesta necessitat de garantir i de generar confiança perquè un viatger se senti absolutament tranquil quan ve a casa nostra i gaudeix d’experiències oleoturístiques”, va manifestar Font.

La importància de garantir les mesures de seguretat als espais que s’obren als visitants va ser l’eix al voltant del qual va girar la intervenció de Fernando Redondo, soci fundador de Wine Tourism School. La xerrada que va pronunciar va anar encaminada a remarcar la importància de seguir les normes de seguretat establertes a conseqüència del covid-19 i a utilitzar-les com a eines per donar confiança al client. “Sobretot, pensament positiu”, va ser el missatge amb què va finalitzar la seva intervenció i que va recollir Bea Nubiola, responsable de turisme cultural de l’ACT, que va posar el focus en explicar el pla estratègic que dissenya l’ens al voltant de l’enogastronomia i que també incorporarà l’enoturisme en un full de ruta conjunt.

Nubiola va assenyalar que l’ACT segueix fent promoció del turisme de proximitat, campanya que també arriba a països com França, el Regne Unit i als països nòrdics, entre d’altres, incidint en l’objectiu de transmetre que Catalunya és una destinació segura, missatge que, segons va indicar, no s’havia hagut de llançar mai abans. Durant la seva intervenció, també va enumerar els reptes que s’han proposat seguir per minimitzar l’afectació del covid-19 en el sector turístic: reorientació cap a mercats de proximitat, treballs en ofertes segmentades i en propostes hibridades en diferents segments com ara el de les famílies, incidir en el turisme sostenible, i la preparació del Gran Tour de Catalunya, una iniciativa per mostrar rutes amb experiències turístiques entre les quals també s’hi contemplen les que giren al voltant del món de l’oli i, en conseqüència, de l’oleoturisme.

Experiències, amenaces i oportunitats

Montse Freixa, d’EVÓÓEASY a la Floresta (les Garrigues); Laia Manresa, del Centre de la Cultura de l’Oli de Catalunya a la Granadella (les Garrigues), Àlex Vilanova, d’Olis Cuquello a la Jana (Baix Maestrat); i Toni Beltran, d’Identitat a Horta de Sant Joan (Terra Alta) van compartir reflexions i experiències sorgides durant el confinament que van servir per posar en valor els seus productes, incentivar la venda de l’oli d’oliva, difondre la cultura de l’oli i ampliar el seu públic potencial. A la vegada, van explicar les iniciatives que tant a les xarxes com de manera presencial han dut a terme i que creuen que poden ser beneficioses pel sector. “L’oleoturisme compleix les característiques que busca el turista i és una oportunitat per aprofitar aquesta situació de canvi com una palanca per al creixement del sector”, va assenyalar Toni Beltran, d’Identitat, a la vegada que incidia en el factor seguretat per apropar-se als clients. “Cal adaptar les pràctiques a la convivència amb el virus”, afegia.

El debat posterior obre les amenaces i oportunitats que representa el covid-19 al món de l’oleoturisme va aplegar David Esteller, de l’empresa Tourislab; Albert Folch, del Patronat de Turisme de Tarragona-Terres de l’Ebre; Carolina Berga, del Patronat de Turisme de Lleida; i Elies Bosch, tècnic de l’ajuntament de la Granadella, a les Garrigues. En aquest context, Esteller va presentar les dades de l’últim estudi realitzat per Tourislab referent al turisme enogastronòmic a Catalunya després del covid-19. “Més de la meitat dels enquestats a l’estudi escollirien Catalunya com a destinació a les seves vacances. Dels enquestats, el 52,2% va afirmar que farà vacances, el 7,4% no en farà a causa de la por i la inseguretat de la situació actual, el 15,1% no farà vacances però sí activitats o excursions, mentre que el 25,4% assegura que farà les vacances de cara al 2021”, va indicar Esteller. Les mateixes dades assenyalen aquests viatges es faran majoritàriament a l’estiu i que les principals destinacions escollides seran el Pirineu de Lleida, la Costa Brava, el Pirineu de Girona i les Terres de l’Ebre. Amb tot, hi haurà l’oportunitat de desestacionalitzar l’oferta degut a la situació actual, ja que el turista busca destinacions sense aglomeracions i a prop de la natura. Pel que fa a les activitats, les propostes enogastronòmiques s’han convertit en el tercer motiu per escollir destinació.

La creació de campanyes multiplataforma per donar coneixement sobre la cultura, el patrimoni i la gastronomia seran un factor clau en el context actual. Així ho va expressar Berga, que va destacar la importància de crear confiança en el destí per “reenamorar el turista”, fer territori i aconseguir que la gent del propi territori esdevingui prescriptora en un exercici de corresponsabilitat. Al seu torn, Folch va explicar el disseny d’una estratègia conjunta en aquest sentit amb l’Agència Catalana de Turisme i l’arrencada de campanyes com ‘Recomencem’, per afavorir el turisme de proximitat, retrobar, reviure, revisitar, i tornar a l’essencial a les Terres de l’Ebre.

Tenint present les experiències telemàtiques per les que s’ha apostat durant el confinament una pregunta que va sortir al debat a petició d’una participant a la jornada va ser el paper que tindran les tecnologies en el sector turístic. Segons Esteller, la digitalització millora la competitivitat de les empreses i això es tradueix en innovació de l’estructuració del sector turístic, amb l’exemple dels tastos virtuals d’oli, com els explicats amb anterioritat que va realitzar el Centre de la Cultura de l’Oli de Catalunya. També va parlar de la incorporació d’elements com les tauletes, no per substituir les persones, sinó per donar suport al relat i ajudar a la interpretació dels productes. “És tant important tenir un bon producte com saber-lo comunicar, promocionar i incorporar als mercats. Aquest és un dels principals reptes del sector oleoturístic”.

La cloenda de la jornada va anar a càrrec de Joan Gòdia, subdirector general d’Indústries i Qualitat Agroalimentària del Departament d’Agricultura, que va anunciar una campanya per promoure els productes de Catalunya, especialment necessària arran de la crisi derivada del covid-19. “Cal incidir en l’autoestima dels consumidors per posar en valor els productes catalans i per reconèixer aquests productes com a oportunitats del país”, va afirmar. En aquest context, va parlar de la necessitat de fer un atles de paisatges gastronòmics aprofitant que a Catalunya n’hi ha 130 de diferents i de definir estratègies a partir d’un relat comú i de l’articulació de rutes turístiques. “El covid-19 ha accelerat molts processos. Hem d’estar preparats i ser valents i disruptius”, va concloure Gòdia.

Coordinada per Terra Alta Més, un projecte de Desenvolupament Local impulsat pel Consell Comarcal de la Terra Alta, i amb el suport tècnic de l’ajuntament de la Granadella, la jornada ha mantingut la voluntat de coordinar des d’una perspectiva transversal els esforços dels diferents agents públics i privats al voltant del món de l’oleoturisme i va despertar gran interès, ja que va comptar amb assistents de tot Catalunya.

El fet de realitzar de manera virtual la 3a Jornada d’Iniciatives Oleoturístiques de Catalunya ha estat un revulsiu per aconseguir un èxit de participació: 80 persones inscrites, 60 persones participants de mitjana i un pic de 68 persones van seguir les ponències distribuïdes en una estructura basada en un format formatiu, d’experiències i de debat sectorial que l’organització valora molt positivament. La tercera Jornada d’Iniciatives Oleoturístiques de Catalunya va arribar a la Terra Alta avalada per les dues celebrades anteriorment a la Granadella (les Garrigues) i a Ulldecona (Montsià).

Redaccio
Redaccio
Periodistes
ARTICLES RELACIONATS

DEIXA UNA RESPOSTA

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu aquí el vostre nom

+ 66 = 67

Últimes notícies