HomeTurismeL’Ebre recupera el turisme internacional i la temporada supera els nivells prepandèmics

L’Ebre recupera el turisme internacional i la temporada supera els nivells prepandèmics

Fins fa poc, les Terres de l’Ebre no eren una destinació turística per excel·lència, com ho podrien ser Peníscola o Salou. La temporada turística era molt restringida i es concentrava durant els mesos de juliol i agost. Durant els últims anys, però, el turisme ha guanyat molt de pes al territori, sobretot gràcies a l’orniturisme. Tot i que el parèntesi pandèmic va significar una clara davallada del turisme internacional, ara ens trobem en un punt d’inflexió. Els resultats de l’exercici turístic del 2022 confirmen la recuperació d’este mercat, tot i les dificultats que el sector ha hagut d’afrontar: la inflació, la guerra d’Ucraïna i Rússia, les vagues a les companyies aèries i les dificultats en la cerca de personal, entre altres.

 

El 2022 en xifres

Este 2022 l’ocupació global -entre gener i agost- ha estat del 48,8 %, un 9 % més que al 2019, és a dir, per sobre dels nivells prepandèmics. Durant estos mesos s’han registrat 1.193.135 pernoctacions i 380.100 arribades. Pel que fa a les pernoctacions, estes creixen més d’un 15 % respecte del 2019, i són els càmpings els que milloren més les seues dades. En l’actualitat, l’oferta d’allotjament reglada és de gairebé 15.000 places, que s’han demostrat fins ara suficients per a la demanda. Gabriel Colomer, portaveu de la Federació Empresarial d’Hostaleria i Turisme a les Terres de l’Ebre i propietari del Càmping Eucaliptus, apunta que “tot i que el mes d’agost anem justos, si mirem la temporada en global, l’oferta actual és equilibrada”.

Una altra dada molt significativa és que la mitjana de nits de pernoctació a les Terres de l’Ebre puja respecte del 2019, quan se situava de mitjana en 2,98, mentre que este 2022 s’ha incrementat fins a 3,14. Este augment mostra que el territori es recupera i creix, fins i tot, el ritme de l’activitat respecte de 2019.

Amb la reactivació dels mercats internacionals, un 21,7 % dels visitants han estat de procedència estrangera, fonamentalment, de França (10,1%), Països Baixos (2,8%), Alemanya (2,5%) i Regne Unit (1,3%). El 78,3 % restant pertany als mercats de proximitat espanyol i català. En este sentit, podem parlar de dos perfils de turistes diferenciats. Gabriel Colomer, portaveu de la Federació Empresarial d’Hostaleria i Turisme a les Terres de l’Ebre i propietari del Càmping Eucaliptus, distingix entre el turisme familiar, que s’inicia al juny i fins al setembre; i el turisme ornitològic, que ve fora de temporada. Este segon grup el configura molt de turista estranger o sènior.

Segons la presidenta del Patronat de Turisme de la Diputació de Tarragona, i alcaldessa de Tortosa, Meritxell Roigé, “esta xifra tan elevada de visitants procedents d’estos mercats de proximitat és la constatació que hem estat capaços de fidelitzar els visitants que durant el 2020 i el 2021 van optar per les Terres de l’Ebre com la seua destinació prioritària en un moment en què els mercats internacionals no eren viables. La feina de tot el sector ha estat exemplar durant este temps, i ara comprovem com, malgrat que els mercats internacionals tornen a estar a l’abast dels turistes de l’Estat i del conjunt de Catalunya, les Terres de l’Ebre continua sent una destinació de referència”.

En esta línia, Roigé ha reivindicat que “la pandèmia ha estat una oportunitat per a les Terres de l’Ebre” i ha valorat el patrimoni natural i cultural del territori, així com els nous equipaments turístics, com l’espai museístic Cota 0 a Tortosa.

 

Desestacionalitzar o consolidar?

A més, la presidenta també ha explicat que s’ha treballat per a desestacionalitzar la temporada turística al territori. La ciutat de Tortosa, per exemple, ha comptat amb una gran ocupació durant la primavera gràcies a les diferents activitats que s’organitzaven a la ciutat, com la Setmana Santa, la Rider1000 o d’altres esdeveniments esportius i culturals.

És una bona ocupació, que s’espera mantenir també esta tardor amb propostes que contribuïxen a la dinamització de la ciutat, com les més de 40 activitats amb motiu del Dia Mundial del Turisme, les jornades de l’arròs o Festast, entre d’altres. En este sentit, un dels objectius principals del Patronat és continuar creixent pel que fa a l’ocupació durant tot l’any per tal de desestacionalitzar l’activitat.

Tanmateix, Colomer considera que abans d’ampliar, cal consolidar i cuidar la temporada. “Des de fa uns cinc anys, els càmpings de l’interior del Delta ens estem trobant que al mes de juliol es produïx certa davallada i no s’aconseguix l’ocupació que voldríem. Jo ho atribuïxo als mosquits, ja que és l’època de la temporada que n’hi ha més”, diu Colomer. I afegix: “Cada vegada tenim més problemes en este sentit, i crec que l’Administració hauria de fer-hi alguna cosa”.

Ara, el dubte passa per saber com es tancaran els pròxims mesos. En el cas de setembre, per la pèrdua d’una setmana de vacances de les famílies, que tradicionalment funcionava molt bé, molt probablement perquè canviaven els preus de temporada alta i això incentivava les famílies.

Redaccio
Redaccio
Periodistes
ARTICLES RELACIONATS

DEIXA UNA RESPOSTA

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu aquí el vostre nom

3 + 2 =

Últimes notícies