HomeEducacióLes xarxes d’educadors i educadores de joves tenen un impacte positiu en...

Les xarxes d’educadors i educadores de joves tenen un impacte positiu en la lluita contra la LGBTQIA-fòbia

La LGBTQIA-fòbia és un problema social que amenaça la qualitat de vida i el benestar de les persones del col·lectiu LGBTQIA+. L’evidència científica ha demostrat una àmplia presència d’aquesta forma de violència i discriminació durant l’adolescència i la joventut, i això afecta molt negativament la vida de les víctimes. Estudiar l’impacte potencial que tenen les xarxes d’educadors i educadores de joves implicades en la prevenció de les violències i la recerca d’estratègies per millorar la situació del jovent LGBTQIA+ ha estat l’objectiu principal d’un estudi encapçalat per la investigadora del Departament de Pedagogia de la Universitat Rovira i Virgili (URV), Carme Garcia Yeste. Els resultats han demostrat l’impacte significatiu que poden tenir aquestes xarxes en la reducció de la violència i la discriminació basades en l’orientació sexual, la identitat de gènere o l’expressió de gènere en entorns juvenils.

La presència de masculinitats tradicionals dominants juntament amb la falta de formació de qualitat construeixen una barrera important per als treballadors juvenils a l’hora de lluitar contra la discriminació sexual i de gènere. L’estudi ha posat de manifest que la motivació d’aquest col·lectiu de professionals, el potencial de grup i el suport de la xarxa suposen una fortalesa significativa a l’hora de crear espais més respectuosos i inclusius.

Per arribar a aquestes conclusions, l’equip investigador va realitzar 160 qüestionaris i va efectuar també entrevistes amb participants de les diverses formacions a persones que es dediquen a l’educació de joves que es van implementar en cinc països europeus: Espanya, Xipre, Dinamarca, Bèlgica i Irlanda. Aquestes dades es van recollir en el marc d’un projecte transnacional finançat pel programa de Drets, Igualtat i Ciutadania de la Comissió Europea.

Els qüestionaris es van fer abans i després de les formacions de la xarxa i es van recollir un total de 160 respostes que permetien avaluar el coneixement, la satisfacció i l’aplicabilitat de la formació rebuda pels participants. Els qüestionaris incorporaven preguntes de diferent format sobre temes com la conceptualització LGBTQIA+, la violència digital i la intervenció de les persones espectadores davant de la violència. També es van fer entrevistes amb educadors i educadores de joves dels diferents països participants, seleccionats pel seu compromís i participació activa a la xarxa.

Les respostes obtingudes a les entrevistes van ajudar l’equip investigador a aprofundir en les experiències dels participants i identificar l’impacte que havia tingut la formació en les seves accions personals i professionals per prevenir i intervenir en casos de violència i discriminació.

Finalment, un comitè assessor format per joves i professionals LGBTQIA+ de diferents punts d’Europa va supervisar els resultats obtinguts al llarg del projecte, per tal de garantir que les necessitats de la comunitat es reflectissin en totes les fases de la recerca.

Els resultats de l’estudi mostren que la implementació de xarxes d’educadors de joves proporciona eines efectives per combatre la LGBTQIAfòbia, i destaca la importància de la formació de qualitat i el suport mutu entre professionals. Els participants van demostrar un augment significatiu en el seu coneixement i confiança per actuar com a agents actius contra la violència LGBTQIAfòbica.

Segons Carme Garcia-Yeste, coautora de l’estudi i investigadora del Departament de Pedagogia de la Universitat Rovira i Virgili, “aquest treball demostra que les xarxes d’educadors de joves poden tenir un paper crucial en la creació d’entorns juvenils més segurs i inclusius. És essencial proporcionar formació basada en evidències científiques i fomentar el suport en xarxa per aconseguir un impacte social positiu”.

L’equip investigador que ha participat en aquesta recerca recomana continuar promovent iniciatives similars que combinin formació de qualitat amb el suport en xarxa per tal de millorar la situació dels joves LGBTQIA+ i erradicar la discriminació i la violència en els espais juvenils.

L’estudi, publicat a la revista científica Sexuality Research and Social Policy, s’ha fet en col·laboració amb diverses universitats europees.

Redaccio
Redaccio
Periodistes
ARTICLES RELACIONATS

DEIXA UNA RESPOSTA

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu aquí el vostre nom

+ 3 = 10

Últimes notícies