HomeEducacióPolèmica entre el Departament i la comunitat educativa per l’avançament de l’inici...

Polèmica entre el Departament i la comunitat educativa per l’avançament de l’inici de curs

La polèmica torna a estar servida entre la comunitat educativa i el Departament d’Educació, després que el conseller, Josep González-Cambray, anunciés l’avançament del calendari escolar per al pròxim curs 2022-23 sense haver-ho consultat amb les famílies, els professionals i els sindicats de l’ensenyament. De fet, esta és una de les principals crítiques dels sindicats a la proposta del Departament, ja que, s’ha fet “d’esquenes” a la comunitat educativa i “sense negociar-ho”.

Segons va anunciar l’executiu català, el pròxim curs escolar arrancarà abans: el 5 de setembre per als cicles d’infantil i primària, i el 7 de setembre per a la secundària, els batxillerats i la Formació Professional. A més, al setembre, les escoles faran jornada reduïda i sumaran un dia més de vacances de Nadal i un dia extra de lliure disposició, que passaran de tres a quatre. El Govern diu que la reorganització del calendari escolar no suposarà un increment d’hores lectives.

Durant el mes de setembre, l’horari lectiu serà de les 9 h a les 13 h, tot i que es garantirà el servei de menjador i l’espai de migdia fins a les 15.30 h, quan els centres hauran d’organitzar una hora d’activitats de lleure educatiu -tal com fan al juny-, que no suposarà “cap cost” per a les famílies, perquè se’n farà càrrec el Departament, amb una partida, de moment, de 12 M€. Este nou calendari serà d’aplicació a tots els centres de Catalunya, independentment de la seua titularitat; per tant, els centres concertats, que ara no fan jornada continuada al juny, sí que l’hauran de fer al setembre. A més a més, el curs acabarà el 20 de juny per a ESO, batxillerat i FP, i el 22 de juny per a infantil i primària.

Segons el president de la Generalitat, Pere Aragonès, este canvi respon a necessitats pedagògiques, és una demanda “històrica” d’un sector de la societat i també té l’objectiu de facilitar la conciliació familiar i d’evitar la “desconnexió” que es produïx a l’estiu, pel llarg període de vacances.

Les reaccions no van tardar a fer-se paleses, ja que la majoria de sindicats van alçar la veu en contra d’esta modificació del calendari escolar en què va informar-se les direccions dels centres educatius poc abans que es fes l’anunci públic, a través d’un correu electrònic. Els sindicats critiquen la “manca de diàleg i consens” per part del Departament amb la comunitat educativa i argumenten “problemes organitzatius”, “falta de temps” per als docents per a preparar el curs, i també que els canvis aprofundixen en la idea “d’escola aparcament”, i no ajuden en la conciliació familiar, perquè els pares hauran de buscar solucions “no per a 5 dies, sinó per a tot el mes de setembre”.

Segons explica Marc Martínez, president de la Junta de personal docent a les Terres de l’Ebre i portaveu de la Unió Sindical de Treballadors i Treballadores de l’Ensenyament de Catalunya – Federació Sindical de l’Ensenyament de Catalunya (USTEC-STEs) a l’Ebre, la primera denúncia és per les “maneres” amb què s’ha anunciat esta modificació del calendari escolar, que s’allunya de les “pràctiques democràtiques i del consens”. Martínez explica que la conselleria s’ha saltat els procediments establerts, perquè no s’ha esperat el dictamen preceptiu del Consell Escolar, ni tampoc s’ha tractat el tema a les juntes sectorials.

En segon lloc, diu, “això només és la gota que ha fet vessar el got” que ja venia ple per “la falta de revertir retallades i d’invertir en l’educació pública, la reforma curricular sense consultar i sense temps perquè ningú se la puga mirar, una gestió de la pandèmia que ha carregat totes les responsabilitats a sobre del claustre, no voler rebaixar la càrrega de l’horari lectiu perquè els treballadors puguen continuar formant-se o bé destinar a coordinar-se entre ells”.

“La conselleria manté una actitud de retallada contínua, d’imposar un dictat sense tindre en compte ni consultar cap membre de la comunitat educativa”, afirma Martínez, que afegix, “sortim d’una època dura en què els treballadors d’educació han fet un sobreesforç monumental, gràcies al qual s’han pogut obrir escoles i instituts, i com a agraïment, la conselleria imposa canvis sense tindre en compte als actors de tota esta proesa, que són tots els docents i treballadors”. A més, manifesta que “des del sindicat considerem que l’avançament del calendari escolar és una cortina de fum per a tapar que la conselleria no pensa defensar la immersió lingüística com a model de consens davant de la sentència del 25 % del castellà a les aules”.

Els sindicats han convocat cinc dies de vaga al març, si el Departament no fa marxa enrere

Els sindicats educatius han convocat una vaga de cinc dies durant el mes de març -a banda de la del 23 de març contra el 25 % de castellà a les aules-, tot i que encara no n’han concretat les dates, i USTEC advertix que se’n convocaran més “si no s’avança en la negociació”. De fet, este passat dilluns González-Cambray va comparèixer al ple extraordinari del Consell Escolar per tal d’explicar i discutir “a fons” la proposta de calendari escolar feta pel seu departament. El conseller sosté que hi ha un ampli “consens” a avançar este calendari i a considerar que és “una bona mesura”, i va afirmar que en les pròximes setmanes es debatrà “com es farà” amb la resta del sector educatiu. De la reunió, USTEC i les associacions Federades de Famílies d’Alumnes de Catalunya (aFFaC) no van sortir “contentes” i van carregar contra la posició “inflexible” del conseller.

De fet, Martínez, i també altres sindicats com Comissions Obreres, Unió General de Treballadors i la Unió Sindical Obrera de Catalunya, no entren a valorar si la proposta en si és positiva o negativa, perquè no en tenen “detalls”, no se’ls ha concretat quines “afectacions” tindrà ni saben “què ens trobarem”. En este sentit, Martínez assenyala que “només podem fer aproximacions perquè no en coneixem els detalls, però d’entrada hi veiem moltes dificultats organitzatives en l’avançament de l’activitat lectiva”, tot i que insistix “no és només això, sinó que no es complix el pas previ de donar-la a conèixer”.

Cambray defensa que la mesura no afecta els drets laborals dels treballadors perquè faran les mateixes hores de classe i aniran a l’escola els mateixos dies; i també recorda que fa molts anys que es debat sobre l’avançament del curs i que el Consell Escolar ha fet fins a 4 informes concloent que les vacances d’estiu són massa llargues per als alumnes.

Quant a les crítiques perquè els centres no podran estar a punt el 5 de setembre, el Departament afirma que avançarà els nomenaments a finals de juny, per a conèixer la plantilla estructural del curs següent.

La CUP, el PSC i els Comuns han reclamat esta setmana al Govern que “dialogue” i “negocie” amb la comunitat educativa i millore “les formes” a l’hora de prendre decisions, davant la polèmica. Tanmateix, el conseller nega que s’haja “imposat” el nou calendari, que s’“haja menystingut ningú”, i argumenta que prendre la decisió és “compatible” amb dialogar després; i Aragonès conclou que “no retirarem la mesura”, però “estem disposats a solucionar el que puga sortir i a escoltar els dubtes”.

ARTICLES RELACIONATS

DEIXA UNA RESPOSTA

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu aquí el vostre nom

57 + = 60

Últimes notícies