HomeEducacióPremien les cooperatives dels alumnes de l'institut-escola de Batea, una iniciativa d'emprenedoria...

Premien les cooperatives dels alumnes de l’institut-escola de Batea, una iniciativa d’emprenedoria i treball en equip

Els alumnes de l’institut-escola Mare de Déu del Portal de Batea, a la Terra Alta, acaben el cicle de l’ESO amb una cooperativa en marxa per comercialitzar i exportar productes agroalimentaris de proximitat, una iniciativa plurilingüe on aprenen emprenedoria, capacitats creatives i de decisió, i treball en equip, valors que els poden generar idees de negoci per desenvolupar en un futur a la comarca. Per aquest projecte, la consellera d’Acció Exterior i Govern Obert, Victòria Alsina, els ha entregat aquest divendres el diploma del Premi Participa a l’Escola 2022 –que està dotat amb 5.500 euros- i ha destacat “el mèrit excepcional” dels alumnes per ajudar amb les cooperatives a la seva comunitat.

El retorn del talent a pobles i comarques com Batea i la Terra Alta ha d’anar lligat a les oportunitats, el sentiment de pertinença i uns valors, com l’emprenedoria i el cooperativisme, que són importants per desplegar projectes de vida a les zones rurals. A l’institut-escola de Batea, la creació de cooperatives és un projecte transversal que es fa en les diferents etapes de l’ensenyament – a segon i sisè de primària i a tercer d’ESO. Com ha explicat la directora del centre, Mar Isern, les creen des de zero i arriben al mercat a final de curs amb els productes que han pogut elaborar o exportar d’altres centres escolars –el projecte a secundària el fan en anglès.

Les cooperatives dels alumnes d’ESO ha guanyat el Premi Participa a l’Escola 2022 del Departament d’Acció Exterior i Govern Obert. A més de les competències comunicatives, digitals i d’autonomia personal, hi ha els calors de cooperació, com aprendre a entendre’s, a prendre decisions conjuntes i també a donar importància als productes de Km0 i ecològics del seu entorn –les decisions es prenen de forma assembleària i democràtica, com han contat les alumnes.

Han escollit des del nom i el logotip de la cooperativa, als representants o els productes que han venut també a familiars i veïns de poble. Per treballar, les han dividit en quatre departaments: producció, comunicació, màrqueting i comptabilitat. Finalment, han hagut d’acordar en què inverteixen els beneficis i a quina entitat social fan arribar-ne una part. Els beneficiaris han estat l’organització Rebrotem –per als afectats de l’incendi de la Ribera d’Ebre, les Garrigues i el Segrià- i per a l’entitat Jeroni Moragas de Móra d’Ebre per la inclusió de les persones amb discapacitat intel·lectual. “Durant aquest projecte hem après a administrar diners, distribuir feina i a treballar de manera emprenedora i democràtica“, ha remarcat una de les alumnes participants.

La directora del centre s’ha mostrat molt satisfeta pel reconeixement del Govern al projecte i ha remarcat que els alumnes de Batea acaben l’ESO sent “uns experts en emprenedoria“, que se senten capaços d’engegar un negoci i crear. “Fan exportació i importació amb altres instituts i els ajuda a conèixer el producte local i a donar-lo a conèixer fora de Batea“, ha detallat.

La consellera Alsina ha visitat el centre i els ha entregat el reconeixement. Ha destacat el projecte de Batea com a model d’aprenentatge de les escoles perquè permet als estudiants organitzar-se i fer feina de manera conjunta, a través de les cooperatives, i saber què representa crear oportunitats per a la comarca i tenir “incidència en la societat“. “Estem molt orgullosos de tots els alumnes i de l’esforç de tota la comunitat educativa de l’escola de Batea. Té un mèrit excepcional perquè ha permès que els estudiants no només mirin què passa entre les quatre parets de l’escola sinó també sortir i veure com ells poden fer una cosa útil per altres persones de la seva comunitat“, ha dit la consellera.

El Departament d’Acció Exterior i Govern Obert, a través de la secretaria de Govern Obert, convoca anualment el premi Participa a l’Escola que reconeix els centres de primària o secundària que hagin implementat experiències de participació en l’escola i apoderament de l’alumnat en la gestió i la vida dels centres. S’atorga des del 2009 i s’han valorat més de 300 projectes. Cada edició es lliura a un centre de poblacions de més de 20.000 habitants –enguany, l’Escola Joan Miró de Barcelona- i a un centre poblacions de menys de 20.000 habitants, enguany per l’escola de Batea.

L’alcalde Joaquim Paladella s’ha mostrat orgullós pel reconeixement al centre educatiu –”la nineta dels ulls del municipi“-  i ha agraït la implicació de l’escola per revertir i frenar el despoblament i la fuga de talent. Paladella ha defensat que implicar als infants en el sector agroalimentari i apropar-los a la realitat socioeconòmica del seu entorn “és bàsic i important” per al “repte” que tenen les poblacions rurals. “Si hi contribuïm així, i s’inverteix més al territori, i si posem els valors de l’agricultura i la viticultura al nostre ADN, ens en sortirem i ho revertirem. És el repte més gran del món rural, de la Terra Alta i de Batea“, ha defensat Paladella.

L’alcalde i la consellera Alsina també han remarcat la “internacionalització” del projecte docent i pedagògic que impulsa el centre bateà.

ARTICLES RELACIONATS

DEIXA UNA RESPOSTA

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu aquí el vostre nom

75 + = 79

Últimes notícies

-->