HomeEducaci贸Premien les cooperatives dels alumnes de l'institut-escola de Batea, una iniciativa d'emprenedoria...

Premien les cooperatives dels alumnes de l’institut-escola de Batea, una iniciativa d’emprenedoria i treball en equip

Els alumnes de l’institut-escola Mare de D茅u del Portal de Batea, a la Terra Alta, acaben el cicle de l’ESO amb una cooperativa en marxa per comercialitzar i exportar productes agroalimentaris de proximitat, una iniciativa pluriling眉e on aprenen emprenedoria, capacitats creatives i de decisi贸, i treball en equip, valors que els poden generar idees de negoci per desenvolupar en un futur a la comarca. Per aquest projecte, la consellera d’Acci贸 Exterior i Govern Obert, Vict貌ria Alsina, els ha entregat aquest divendres el diploma del Premi Participa a l’Escola 2022 鈥搎ue est脿 dotat amb 5.500 euros- i ha destacat “el m猫rit excepcional” dels alumnes per ajudar amb les cooperatives a la seva comunitat.

El retorn del talent a pobles i comarques com Batea i la Terra Alta ha d’anar lligat a les oportunitats, el sentiment de pertinen莽a i uns valors, com l’emprenedoria i el cooperativisme, que s贸n importants per desplegar projectes de vida a les zones rurals. A l’institut-escola de Batea, la creaci贸 de cooperatives 茅s un projecte transversal que es fa en les diferents etapes de l’ensenyament 鈥 a segon i sis猫 de prim脿ria i a tercer d’ESO. Com ha explicat la directora del centre, Mar Isern, les creen des de zero i arriben al mercat a final de curs amb els productes que han pogut elaborar o exportar d’altres centres escolars 鈥揺l projecte a secund脿ria el fan en angl猫s.

Les cooperatives dels alumnes d’ESO ha guanyat el Premi Participa a l’Escola 2022 del Departament d’Acci贸 Exterior i Govern Obert. A m茅s de les compet猫ncies comunicatives, digitals i d’autonomia personal, hi ha els calors de cooperaci贸, com aprendre a entendre’s, a prendre decisions conjuntes i tamb茅 a donar import脿ncia als productes de Km0 i ecol貌gics del seu entorn 鈥搇es decisions es prenen de forma assemble脿ria i democr脿tica, com han contat les alumnes.

Han escollit des del nom i el logotip de la cooperativa, als representants o els productes que han venut tamb茅 a familiars i ve茂ns de poble. Per treballar, les han dividit en quatre departaments: producci贸, comunicaci贸, m脿rqueting i comptabilitat. Finalment, han hagut d’acordar en qu猫 inverteixen els beneficis i a quina entitat social fan arribar-ne una part. Els beneficiaris han estat l’organitzaci贸 Rebrotem 鈥損er als afectats de l’incendi de la Ribera d’Ebre, les Garrigues i el Segri脿- i per a l’entitat Jeroni Moragas de M贸ra d’Ebre per la inclusi贸 de les persones amb discapacitat intel路lectual. “Durant aquest projecte hem apr猫s a administrar diners, distribuir feina i a treballar de manera emprenedora i democr脿tica“, ha remarcat una de les alumnes participants.

La directora del centre s’ha mostrat molt satisfeta pel reconeixement del Govern al projecte i ha remarcat que els alumnes de Batea acaben l’ESO sent “uns experts en emprenedoria“, que se senten capa莽os d’engegar un negoci i crear. “Fan exportaci贸 i importaci贸 amb altres instituts i els ajuda a con猫ixer el producte local i a donar-lo a con猫ixer fora de Batea“, ha detallat.

La consellera Alsina ha visitat el centre i els ha entregat el reconeixement. Ha destacat el projecte de Batea com a model d’aprenentatge de les escoles perqu猫 permet als estudiants organitzar-se i fer feina de manera conjunta, a trav茅s de les cooperatives, i saber qu猫 representa crear oportunitats per a la comarca i tenir “incid猫ncia en la societat“. “Estem molt orgullosos de tots els alumnes i de l’esfor莽 de tota la comunitat educativa de l’escola de Batea. T茅 un m猫rit excepcional perqu猫 ha perm猫s que els estudiants no nom茅s mirin qu猫 passa entre les quatre parets de l’escola sin贸 tamb茅 sortir i veure com ells poden fer una cosa 煤til per altres persones de la seva comunitat“, ha dit la consellera.

El Departament d’Acci贸 Exterior i Govern Obert, a trav茅s de la secretaria de Govern Obert, convoca anualment el premi聽Participa a l’Escola que reconeix els centres de prim脿ria o secund脿ria que hagin implementat experi猫ncies de participaci贸 en l’escola i apoderament de l’alumnat en la gesti贸 i la vida dels centres. S’atorga des del 2009 i s’han valorat m茅s de 300 projectes. Cada edici贸 es lliura a un centre de poblacions de m茅s de 20.000 habitants 鈥揺nguany, l’Escola Joan Mir贸 de Barcelona- i a un centre poblacions de menys de 20.000 habitants, enguany per l’escola de Batea.

L’alcalde Joaquim Paladella s’ha mostrat orgull贸s pel reconeixement al centre educatiu 鈥”la nineta dels ulls del municipi“-聽 i ha agra茂t la implicaci贸 de l’escola per revertir i frenar el despoblament i la fuga de talent. Paladella ha defensat que implicar als infants en el sector agroalimentari i apropar-los a la realitat socioecon貌mica del seu entorn “茅s b脿sic i important” per al “repte” que tenen les poblacions rurals. “Si hi contribu茂m aix铆, i s’inverteix m茅s al territori, i si posem els valors de l’agricultura i la viticultura al nostre ADN, ens en sortirem i ho revertirem. 脡s el repte m茅s gran del m贸n rural, de la Terra Alta i de Batea“, ha defensat Paladella.

L’alcalde i la consellera Alsina tamb茅 han remarcat la “internacionalitzaci贸” del projecte docent i pedag貌gic que impulsa el centre bate脿.

ARTICLES RELACIONATS

DEIXA UNA RESPOSTA

Introdu茂u el vostre comentari.
Introdu茂u aqu铆 el vostre nom

+ 27 = 36

脷ltimes not铆cies