HomeSense categoriaRaons per impulsar l’ús de la bicicleta

Raons per impulsar l’ús de la bicicleta

Darrerament no és gaire habitual trobar-nos al ple de Tortosa amb qüestions que despertin unanimitat entre els sis grups municipals que hi estan representats. Però en l’últim ple Movem Tortosa vam presentar una moció que sí que va aconseguir posar tothom d’acord. La moció demana que l’Ajuntament posi mitjans per millorar els carrils bici que tenim avui en dia a Tortosa, però també que es treballi per ampliar la xarxa actual i també per connectar els diferents carrils bici existents. 

Aquesta moció està de plena actualitat. La potenciació d’un mitjà de transport com la bicicleta és del tot encertada. Sobretot en aquests moments que, per sort, sembla que creix la conscienciació global sobre la necessitat d’actuar contra el canvi climàtic i promoure un desenvolupament sostenible que ajudi a revertir les terribles previsions sobre el futur del planeta.

Hem d’assumir com un deure més que no pas com un repte la potenciació d’una mobilitat alternativa a les nostres ciutats. I la bicicleta, en una ciutat amb les dimensions que té Tortosa, és un mitjà de transport perfecte. Permet traslladar-te per tota la ciutat i, a més, pot ajudar a resoldre el problema de la saturació de vehicles de quatre rodes als nostres carrers. És evident que en els darrers temps s’ha avançat molt i avui en dia ja és molt més habitual veure ciutadans i ciutadanes desplaçant-se en bici per la nostra ciutat. Però encara són una minoria. Ens queda molt de camí a recórrer per canviar hàbits. I una de les claus és aconseguir que la ciutadania senti que moure’s en bicicleta és una opció que, a banda de ser molt menys contaminant que el cotxe o la moto, és molt més senzilla, barata, segura i saludable. 

L’aspecte de la seguretat és important. Per això és essencial materialitzar la moció que vam presentar al ple, en el sentit que hem de seguir construint carrils bici a la ciutat, millorar els que ja hi ha i, sobretot, connectar els diferents trams. Com més quilòmetres de carrils bici tinguem i, per tant, menys espai hagin de compartir ciclistes i vehicles de motor, més fàcil i atractiu serà l’ús de la bicicleta. Tenim en l’actualitat a la ciutat uns 12 quilòmetres de carrils bici. Però la majoria estan en mal estat de conservació, n’hi ha que no estan acabats, n’hi ha d’altres, com la rampa d’accés al pont roig, que són perillosos; o n’hi ha que estan mal senyalitzats. Ens cal fer un esforç, per tant, per millorar i atansar-nos a les recomanacions que es fan en l’Estratègia Catalana de la Bicicleta 2025, en la qual es marca que les infraestructures ciclistes s’han de dissenyar atractives, ben delimitades, il·luminades i amb paviments adequats i amb el mínim d’interrupcions. 

I, a tot plegat, encara hi podríem afegir una altra reflexió. Perquè, a banda de ser un mitjà de transport que ens facilita la vida diària, també ens ofereix una oportunitat per fer més atractiu el nostre territori. En aquest cas tenim un clar exemple: la Via Verda que recorre l’antiga via fèrria de la Val de Zafán. Precisament aquesta setmana des del govern progressista d’ERC i Movem del Consell Comarcal del Baix Ebre, hem anunciat la finalització dels treballs de manteniment i adequació del ferm de la Via Verda en diversos trams entre Xerta i Tortosa. És una actuació que hem fet des del convenciment que té valor invertir en infraestructures que atrauen visitants, igual que ho farem amb el nou tram de Via Verda que construirem entre Tortosa i l’Aldea aprofitant l’antic traçat del Carrilet. Un tram que farà créixer encara més una via que ha de connectar el Baix Aragó amb el Delta posant en valor el nostre entorn natural, paisatgístic i ecològic i que ens ha d’ajudar a esdevenir una ciutat i un territori amb millor i més qualitat de vida. 

ARTICLES RELACIONATS

DEIXA UNA RESPOSTA

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu aquí el vostre nom

Últimes notícies