HomeSense categoriaSegons la URV l’experiència del joc com a mètode educatiu incrementa la...

Segons la URV l’experiència del joc com a mètode educatiu incrementa la motivació dels estudiants

TERRES DE L’EBRE Segons la recerca dels investigadors i investigadores de la URV Juan Luís Gonzalo, Anna Sendra, Natàlia Lozano i Jordi Prades, utilitzar l’experiència de joc com a eina educativa pot incrementar significativament la motivació i la implicació dels estudiants. Així mateix, el resultat de l’estudi assenyala la necessitat d’estudiar com impacta l’ús d’esta eina en els professors i, també, la seua utilitat a llarga durada.

Esta recerca va implicar a més de 850 estudiants de la URV, d’aquests, el 94,2% afirmen que es van sentir motivats per les activitats dutes a terme; el 84,4% que s’haurien de jugar jocs a les universitats; i el 78,2% consideren que no disminueixen la reputació de la institució. Tanmateix, només 6 de cada 10 estudiants consideren que aquest recurs es pot utilitzar com a suport habitual a les classes. Tots els estudiants van participar en activitats docents gamificades, scape rooms i activitats d’aprenentatge basat en el joc.

Els resultats de la recerca també assenyalen que esta eina educativa permet als estudiants recrear situacions laborals reals i pot arribar a generar noves oportunitats professionals. D’esta manera se’ls ajuda a identificar les dinàmiques i les dificultats del seu futur ambient de treball i, a més, es promou el seu pensament crític.

El mètode utilitzat a la investigació va combinar l’observació participativa a través de fotografies i notes dels investigadors; qüestionaris tant quantitatius com qualitatius per avaluar l’acceptació d’este tipus d’activitat i els beneficis que aporta als alumnes; i, finalment, sessions de joc on es va adaptar el pla d’estudis i es va perseguir l’assoliment d’objectius com ara desenvolupar el treball en equip. En estes sessions, l’experiència de joc es va fer servir en forma de jocs de taula, scape rooms educatius i de jocs de rol.

La intervenció va implicar estudiants de la Facultat de Lletres (Periodisme, Comunicació Audiovisual, Publicitat i Relacions públiques) i de la Facultat de Química i Enologia (Biotecnologia, Bioquímica i Biologia Molecular; el doble grau d’Enginyeria informàtica i Biotecnologia; i el doble grau en Biotecnologia i Bioquímica i Biologia Molecular). Totes les sessions van incloure almenys un dels investigadors com a docent i l’edat dels estudiants participants estava compresa entre els 18 i els 32 anys.

L’article que s’ha publicat fruit de l’estudi també planteja algunes qüestions que caldria investigar per a comprovar si aquesta eina pot utilitzar-se com a solució als problemes que planteja l’ensenyament tradicional: la baixa motivació i la poca implicació per part dels estudiants a les classes.

D’altra banda, l’estudi suggereix que el joc funciona com a activitat puntual, però també afirma que escasseja la recerca dedicada a investigar si poden aplicar-se com a mètode habitual. Per això caldria aprofundir en com afectaria l’adaptació d’este nou mètode a les pràctiques habituals dels professors. Tal com asseguren els investigadors en este article, l’edat mitjana dels professors d’universitat s’aproxima als 47 anys i consideren que l’aplicació d’este mètode es trobaria amb obstacles, com ara la manca d’habilitat, la resistència al canvi o barreres organitzatives. Per tant, s’haurien de conèixer quins factors podrien afavorir l’acceptació d’este mètode alternatiu.

Redaccio
Redaccio
Periodistes
ARTICLES RELACIONATS

DEIXA UNA RESPOSTA

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu aquí el vostre nom

9 + 1 =

Últimes notícies