HomeMedi AmbientS'inicia el projecte de restauració ambiental del meandre de Flix

S’inicia el projecte de restauració ambiental del meandre de Flix

La comissió de seguiment de la restauració ambiental del meandre de Flix s’ha reunit recentment per analitzar i revisar l’estat actual en què es troba el projecte. En la reunió hi han participat el batlle del municipi, Francesc Barbero, i altres membres del consistori de l’Ajuntament de Flix; la secretària d’Acció Climàtica, Anna Barnadas; la gerent de l’Agència Catalana de l’Aigua (ACA), Mar León; la directora de l’Institut per al Desenvolupament de les Comarques de l’Ebre (IDECE), Norma Pujol; així com representants de la Confederación Hidrográfica del Ebro (CHE) i del Grup Natura Freixe.

Les actuacions previstes estan contemplades a partir de l’acord presentat el passat 2023 i que suposa una inversió de 2 MEUR per aconseguir la millora ambiental i de l’estat de la massa d’aigua del meandre de Flix mitjançant la restitució d’espècies pròpies de la zona, tant de bosc de ribera com de peixos autòctons; la millora de la connectivitat fluvial a través d’una escala de peixos per salvar l’embassament; i la diversitat d’hàbitats.

En aquesta reunió de treball s’han exposat els estudis previs realitzats per l’ACA, encarregada d’elaborar i presentar la proposta, que han servit per determinar les actuacions que es duran a terme per iniciar la restauració ambiental.

El pla iniciat el 2023 amb la quantificació de sediments, disposa d’un termini d’execució fins al 2026 i contempla diverses actuacions prèvies a les obres de restauració del meandre, com l’anàlisi de sediments, de peixos, de biomarcadors i de toxicitat, així com la caracterització de la comunitat piscícola i el mostreig de sediments. A més a més, de les actuacions previstes, en destaquen el projecte ambiental de recuperació que es troba en fase de redacció i el projecte de l’escala de peixos que haurà d’executar Endesa com a titular de l’embassament.

El batlle de Flix destaca que finalment es posi fi a l’anomalia que suposa tenir sis quilòmetres de riu sense cabal i en un estat de conservació molt millorable i ha explicat que “amb el projecte que s’endega, el riu passarà a tenir cabal ecològic i s’aprofitarà la infraestructura de l’escala de peixos per encabir aquest cabal solucionant part dels problemes de salubritat que es generaven al voltant del meandre en ser aigües estancades”. A més a més, ha celebrat que per fi s’hi posi mà decididament gràcies a l’aportació de fons que es va pactar ara fa dos anys dins dels pressupostos de l’Estat que s’han acabat transferint a l’ACA i que a escala local i de conca tindrà un impacte important en la millora de l’entorn.

Redaccio
Redaccio
Periodistes
ARTICLES RELACIONATS

DEIXA UNA RESPOSTA

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu aquí el vostre nom

Últimes notícies