El Diumenge de Rams tindrà lloc un fet inusual, el tancament del retaule de la Mare de Déu de l’Estrella de l’Altar Major de la Catedral de Tortosa per a poder contemplar les pintures de la Passió de Jesuscrist que hi ha al darrere.
El retaule és un dels políptics més grans i notables del gòtic europeu i l’únic del seu tipus conservat a Catalunya, encarregat l’any 1351 i acabat potser a l’entorn de 1360. Els cossos laterals del retaule són batents, amb frontisses que es poden tancar.
En l’actualitat es mostra sempre obert; però abans, tancat on només eren visibles les pintures de les portelles consistents en escenes de la Passió i Resurrecció de Crist repartides en franges horitzontals i atribuïdes a Francesco d’Oberto, un monjo d’origen genovès que visqué a Provença i que a més de pintor fou teòleg i poeta.
Avui només es poden veure si s’accedix a la part posterior del retaule. En tota la resta de la superfície interior es desplega l’aparell narratiu del retaule: trenta escenes a manera de vinyetes quadrades que expliquen la vida de Maria i del seu fill Jesucrist.
La lectura de les escenes va de dalt a baix en cada carrer, i d’esquerra a dreta entre els carrers, encara que hi ha excepcions. Al primer carrer de la portella esquerra s’hi veu l’Anunciació a Maria, l’Anunciació als Pastors i el Naixement; al carrer següent, els Mags davant Herodes, la Presentació al Temple i l’Epifania. Ja a dins el moble, el viatge de retorn dels Reis que se situa amb poca lògica després de l’entrada de Crist a Jerusalem.
A l’altra banda de la imatge central trobem les històries de la Passió, Mort i Resurrecció de Crist i de la Glorificació de Maria. Entre este darrer cicle marià s’hi va incloure un episodi especialment venerat a Tortosa: el lliurament a Sant Tomàs, per part de la Mare de Déu, del seu cenyidor o cinta, que segons la tradició es conserva a la seu tortosina i que dona nom a l’advocació patronal de la ciutat.