La plataforma Trens Dignes a les Terres de l’Ebre ha aixecat la veu contra el que considera una falta de lideratge dels polítics ebrencs en matèria de transport públic, una inconsistència que alimenta la inacció de la Generalitat pel que fa a la creació d’una veritable Autoritat Territorial de la Mobilitat (ATM) a les Terres de l’Ebre, un òrgan amb poder executiu i amb representació tant dels ens locals com de les plataformes d’usuaris. L’executiu català va anunciar la seua creació, després d’anys de reclamacions, el desembre del 2023, però el cas és que han passat més de 10 mesos i ni s’ha activat ni, en conseqüència, s’ha abordat l’elaboració d’un pla director de la mobilitat a les comarques ebrenques, fonamentat en l’enquesta de mobilitat que es va fer abans de la pandèmia. “Exceptuant Núria Ventura [l’alcaldessa socialista d’Ulldecona] i Jordi Gaseni [senador d’ERC], estem orfes de representants polítics i, sense un pla director de mobilitat, cada alcalde demana el seu pedaç”, se va queixar una de les portaveus de Trens Dignes, Cinta Galiana. Amb Ventura, Trens Dignes ha fet pinya per a reclamar una segona freqüència d’Avant per a les Terres de l’Ebre, que connecte amb Ulldecona com a única estació ferroviària del Montsià. A través de Gaseni, la plataforma va aconseguir que el Senat reclamés més trens de velocitat alta amb aturada a les Terres de l’Ebre. El grup de pressió també exigix una tarifació homologable a la d’altres territoris, amb més bonificacions, per a evitar que l’Avant “coste als usuaris de Lleida la mitat del que costa als de Tortosa”. “Estes bonificacions només se poden tirar endavant amb la implementació de l’ATM”, assegura Galiana.
Però, més enllà del ferrocarril i del punt d’inflexió de les obres a Roda de Berà, que tenen tallada l’R16 durant cinc mesos però haurien de suposar un revulsiu per als serveis tant de mercaderies com de passatgers, Trens Dignes denuncia, una vegada més, la falta de sincronització entre els serveis d’autobús i de trens a les Terres de l’Ebre i, en definitiva, l’absència de capil·laritat. Trens Dignes planteja que la connexió amb Barcelona o Tarragona s’ha de fer en tren -molts usuaris ja s’havien passat al bus i encara més ho han fet amb el tall de Roda- i que els desplaçaments per dins del territori haurien d’estar ben coberts per una xarxa de bus que ara no existix. “No es pot anar de Barcelona a Gandesa amb transport públic i tornar sense arriscar-te a haver de fer nit fora”, posa d’exemple el també portaveu de l’associació d’usuaris, Josep Casadó.
A més a més, Casadó ha reiterat que els trens d’altes prestacions estan concebuts per a ser el més directes possibles entre les principals destinacions -l’Avant de Tortosa a Barcelona s’atura a l’Aldea com a estació central i, excepcionalment, a l’Ampolla, l’Ametlla de Mar i l’Hospitalet de l’Infant-; que quan s’acaben les obres de Roda, serà inviable atendre a cada ajuntament que reclame la seua aturada, i que són els trens de rodalies i regionals o els autobusos els que han de cobrir els trajectes dins del territori o tindre més parades. El model de tren més competitiu seria l’Intercity que ara triga només 1h33m de l’Aldea a Barcelona, amb una única aturada a l’estació del Camp de Tarragona. “Les subvencions del Govern al transport públic per carretera han de ser per a la capil·laritat, per a evitar que la gent vaja dreta al bus entre la Ràpita i Tortosa, i no per a línies poc sostenibles”, ha manifestat Galiana, amb referència a l’increment de freqüències per carretera entre Tortosa i Barcelona. Trens Dignes també denuncia que Territori de la Generalitat accepte fer una estació de busos a l’Aldea, a iniciativa de l’Ajuntament, “a gairebé dos quilòmetres” de l’estació de tren, en considerar que s’hauria de fer a tocar de l’estació ferroviària. “Aquí a les Terres de l’Ebre estem acostumats que els ajuntaments manen i condicionen el teixit de la xarxa de mobilitat”, ha carregat Casadó, “quan el que toca ara és fer previsió de futur amb visió territorial”. Trens Dignes torna a insistir que l’Aldea i Móra la Nova haurien d’exercir d’estacions intermodals.