TERRES DE L’EBRE // Les xarxes socials i l’activitat digital ja fa temps que van irrompre en les campanyes electorals. El que no es podia esperar encara a estes alçades de la comunicació política és que una campanya electoral territorial, amb propostes de proximitat, girés gairebé de forma exclusiva al voltant dels canals de vídeo per Internet, les xarxes i les reunions o mítings telemàtics. I això és just el que està passant a la pràctica estos dies davant la impossibilitat de fer actes multitudinaris i la necessitat de respectar les normes de seguretat derivades de la pandèmia pel coronavirus.
El dret de manifestació i de participació política -la qual cosa inclou anar a un míting- és una de les caselles que es poden marcar en el certificat autoresponsable d’entrada i sortida del municipi, la qual cosa ha aixecat una gran polseguera davant les restriccions inflexibles que cauen sobre altres activitats, però a l’hora de la veritat gairebé tots els partits han defugit organitzar mítings o ho han fet en minidosis, respectant les condicions de seguretat.
El Procicat va dixar clar que s’han de prioritzar els actes a l’aire lliure i telemàtics, i evitar tot contacte físic, com petons, abraçades i encaixades de mans, una rutina indestriable de les anteriors campanyes. Tampoc no es pot interactuar amb grups de població a la via pública. A més, els actes electorals han de ser estàtics, sense mobilitat dels assistents, i s’han d’organitzar teòricament amb un registre d’assistents i, si cal, amb seients preassignats.
Tampoc no es pot circular entre el públic ni es permet picar de mans ni cantar o cridar en espais tancats. No es permeten elements comuns com pancartes o similars, ni es pot distribuir elements de propaganda. La distància mínima entre assistents és de dos metres i l’aforament s’ha de limitar al que marca el Procicat en cada moment per als actes culturals: ara mateix, del 50%.
A les Terres de l’Ebre, només Junts per Catalunya, el PDeCAT i el PSC han previst fins ara algun míting, però amb un format de mínims. Junts els obre només a la gent del municipi i els fa accessibles per a la resta a través del canal Youtube del partit, que va fer este dimecres l’acte central a l’Ebre a l’auditori de Tortosa, restringint l’assistència “molt per sota” del que marca el Procicat. “Hem fet trobades presencials, però un 90% de les reunions amb col·lectius és telemàtica”, explica la candidata Mònica Sales, que posa en valor que Junts “ja va nàixer sent digital”.
Una vintena de persones, segons els socialistes, van assistir dissabte passat al Museu de Tortosa a un acte amb Salvador Illa i Miquel Iceta, que va ser retransmès pel canal Youtube del PSC. Segons la responsable de campanya, Tere Castellà, també organitzen xarrades en línia obertes, però protagonitzades per col·lectius determinats. El PSC també ha fet campanya de bustiada per a cridar a la participació i perquè la gent acudisca als col·legis amb el vot preparat de casa.
També el PDeCAT utilitza material tradicional de campanya, com ara propaganda o cartes, per a arribar a les llars davant la impossibilitat d’anar a un mercat o fer un porta a porta. El partit postconvergent ha previst una agenda d’actes com si fossen mítings per a “mantenir la idea d’anar pel territori”, segons comenta Carles Luz, però sense públic. És a dir, només s’hi desplacen els candidats o polítics, s’enregistren els discursos i es difonen per les xarxes. El candidat del PDeCAt fins i tot reflexiona que el discurs arribarà a menys gent durant esta campanya. Sí que es va fer un acte central, amb assistència restringida, al Museu de Tortosa.
Tots coincidixen que la campanya és molt atípica. Catalunya En Comú Podem tampoc fa actes amb públic. Responsables de comunicació de la candidatura expliquen que han apostat per rodes de premsa preferiblement a l’aire lliure. Algun dels actes també els han fet telemàticament, com ara la presentació del cartell, i altres a través d’emissió de vídeos en directe per Internet, sobretot a través del seu canal d’Instragram. “No podem fer grans actes i demanar a la gent prudència, no seria coherent”, constaten les mateixes fonts.
Per la seua banda, ERC també ha apostat per fer actes telemàtics, i a més a més ha impulsat una sèrie de Diàlegs republicans, un cicle de xarrades telemàtiques amb l’objectiu de fer arribar amb més detall les propostes republicanes de govern. La proximitat com a futur del sector agroalimentari, les oportunitats de la revolució digital o el projecte de futur per les Terres de l’Ebre, territori de valors, són alguns dels temes de debat que es podran seguir estos dies a través dels canals de Youtube, Facebook i Instagram del partit.
Ciutadans també ha optat per limitar-se a fer “alguna visita o petita reunió amb algun col·lectiu o sector” de les Terres de l’Ebre, i un parell d’actes telemàtics.
El CIS situa el PSC com a a guanyador dels comicis
El PSC serà la força més votada, segons el sondeig ‘flash’ del CIS que li atorga un 23,7% dels vots. Quatre punts més que ERC, que n’obtindria el 19,9%. JxCat (14,6%) quedaria en tercera posició. A molta distància, En Comú Podem (8,9%). L’enquesta recull la caiguda de Cs fins al cinquè lloc (7,9), i situa darrere seu Vox (6,9%) i la CUP (6,8%). El PP queda amb un 5,8% i el PDeCAT, amb un 1,5%.