HomeAgriculturaA la venda el primer oli de la cooperativa social senienca Terram

A la venda el primer oli de la cooperativa social senienca Terram

La cooperativa Terram ha posat a la venda el seu primer producte, un oli verge extra anomenat Astacler, elaborat en finques recuperades a la Sénia i amb el treball de persones que es troben en situació vulnerable. La iniciativa, impulsada per cinc joves seniencs, va començar ara fa un any amb l’objectiu de tornar a cultivar camps abandonats del municipi i alhora oferir oportunitats laborals a persones amb algun trastorn mental, discapacitat intel·lectual o joves migrats.

El treball durant este any ha permès produir ara el seu primer oli d’oliva verge extra, que es comercialitzarà sota el nom d’Asclater, un nom que, segons explica Òscar Pla, president de la cooperativa Terram: “és una paraula molt nostra, que s’utilitza per a una persona que fa soroll, gresca, amb un punt excèntric. I és el que volem fer amb aquesta iniciativa, no dixar indiferent ningú i sobretot donar veu a persones que han estat silenciades durant molts anys”. També l’etiqueta amaga un significat: “hi apareixen unes mans amb unes ‘ungletes’, uns estris que es feien servir antigament per a recollir les olives que havien caigut a terra”, detalla Pla, i afegix que “és un homenatge a la història de l’olivera i a tota la gent que l’ha cultivat”.

El procés de producció d’Astacler s’ha basat també en mètodes tradicionals de conreu, fent una recol·lecció manual de les olives a les finques que gestiona actualment la cooperativa i que anteriorment eren camps en desús. Concretament, Terram s’ocupa de 22 hectàrees d’oliveres, 18 de les quals són finques familiars dels socis i 4 són de cessions de particulars que no tenien relleu generacional per a conrear-les.

En l’elaboració de l’oli hi han participat fins a 36 persones, pertanyents a col·lectius en situació vulnerable: “Al començament érem 18 membres, i es repartia la faena, però al final, amb tot el procés d’etiquetatge i preparació del producte, hem arribat a ser una trentena de persones”, detalla Pla.

La presentació de l’oli es va fer el dissabte passat –dia 11- a la Sénia, on ja es va començar a comercialitzar, per un preu de 5 euros cada botella de 250 mil·lilitres. “L’objectiu és mantenir l’Asclater cada campanya, amb botelles més grans, però la producció enguany ha estat menor per culpa de la sequera”, apunta Pla. L’oli és de la varietat morruda, una de les més presents a la zona, i segons Pla, “amb tocs afruitats, cosa que combina molt bé amb amanides i carns”. Els beneficis de la venda d’Asclater es destinaran a millorar l’ocupació de persones en situació vulnerable que estan vinculades a la cooperativa, amb l’objectiu de fer créixer l’activitat i les línies de productes de què disposa Terram.

Júlia Albacar
Júlia Albacar
Periodista
ARTICLES RELACIONATS

DEIXA UNA RESPOSTA

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu aquí el vostre nom

+ 72 = 78

Últimes notícies