HomeSocietatAvatars, realitat virtual i galliners robotitzats: el 5G comença a aplicar-se a...

Avatars, realitat virtual i galliners robotitzats: el 5G comença a aplicar-se a les escoles rurals ebrenques

Més de 230 alumnes i una trentena de docents de 15 escoles rurals de la Ribera d’Ebre i el Priorat han pogut experimentar amb les possibilitats d’aprenentatge que ofereix la tecnologia 5G. El projecte RuralCatLabs l’ha desenvolupat la URV i és una de les primeres aplicacions del coneixement i la recerca que promou l’Àrea 5G de les Terres de l’Ebre, amb seu la nau del Molló, del polígon de Móra la Nova. Els infants han descobert els viatgers virtuals que permet la realitat virtual, des de fer un passeig ràpid pel patrimoni català al CatVers fins a trepitjar el planeta Mar i estudiar medi, matemàtiques o art, entre d’altres. També han creat el seu propi avatar, han après a protegir-se en el món virtual i han gestionat un galliner robotitzat.

Ha sigut molt xulo aprendre sobre el Sistema Solar amb les ulleres virtuals, sentia que estava allí envoltada de planetes”, diu la Ikram, una alumna de 5è de l’escola el Tormo que amb 10 anys creu que “és més divertit i fàcil aprendre així; m’agradaria que les classes fossin sempre així”. Per la directora de la ZER Ribera d’Ebre Nord, Ruth Serra, “és fantàstic poder experimentar amb la tecnologia i portar la internet de les coses a l’escola perquè els nens aprenguin i vegin els seus usos. Suposa una oportunitat per l’escola rural, que sempre som els últims a rebre els recursos; aquest cop som pioners”.

Foto: Cedida

Els tallers foment part de la iniciativa RuralCatLabs que té per objectiu impulsar les escoles del futur explotant les possibilitat de l’ús de noves tecnologies en la comunitat educativa. La iniciativa, liderada per la Diputació de Tarragona i desenvolupada per la Universitat Rovira i Virgili (URV), forma part del Projecte d’Especialització i Competitivitat Territorial (PECT) Pobles Vius i Actius, que té per objectiu lluitar contra el despoblament de les àrees rurals. Des d’octubre, fins ara, hi ha participat més de 200 alumnes i 30 docents d’una quinzena d’escoles rurals de la demarcació de Tarragona, entre les quals les de Miravet, Benissanet, Ginestar, Rasquera, Riba-roja d’Ebre, la Palma d’Ebre i Tivissa, a més de Vinebre, la Torre i Garcia.

Tots ells participen també en un taller per investigar i descobrir com, a partir d’un galliner que està instal·lat uns dies a l’escola, es poden aplicar conceptes de l’Internet de les coses (IoT) a través de l’ús de sensors, plaques i dispositius diversos. Els tallers serveixen també per introduir aspectes bàsics sobre ciberseguretat, tant a l’escola com a casa.

Reconeixement al CoEbreLab

Durant la presentació d’avui, el responsable de CatLabRural, Carles Lozano, de la URV, ha posat en valor les instal·lacions i el suport rebut del CoEbreLab, el Consell Comarcal de la Ribera i el departament d’Educació per poder testejar la tecnologia 5G a les aules rurals, abans que es pugui aplicar a la resta de centres del país. “Els alumnes i els mestres són molt importants en aquest projecte per poder investigar i provar les aplicacions que la tecnologia 5G pot tenir a les escoles; ens interessa molt la seva opinió i les conclusions que traiem dels tallers que fem al laboratori del Molló”, afirma Lozano.

Per a la presidenta del Consell Comarcal de la Ribera d’Ebre, Gemma Carim, “avui és un dia molt important per la Ribera d’Ebre. El que era una nau inutilitzada durant anys, que havia de servir per gestionar brossa, és avui un laboratori tecnològic gràcies al treball que s’ha fet a la comarca durant anys, picant pedra i apostant fins i tot quan no teníem fibra òptica en els inicis, i que avui ens permet captar talent i portar la innovació a les escoles rurals, abans fins i tot que a les ciutats”.

Carim ha volgut estar acompanyada del dinamitzador del CoEbreLab i tècnic d’Informàtica del Consell, Albert Pujol, i de la gerent del Consorci Intercomarcal d’Iniciatives Socioeconòmiques (CIS) Ribera d’Ebre – Terra Alta, Begoña Garcia, reconeixent el treball fet durant anys a la Ribera amb ajuts europeus al desenvolupament rural per crear i dinamitzar projectes basats en les noves tecnologies, al voltant del coworking rural, una iniciativa exportada i referent a altres països europeus i zones rurals del país.

Foto: Cedida

Captar talent i noves inversions a la Ribera

La Ribera d’Ebre pot tenir un model alternatiu, més enllà de les indústries extractives que agafen els recursos i se’n van”, generant riquesa a altres territoris. Carim ha volgut reivindicar així “l’orgull rural, el talent i la capacitat” riberenca, reclamant un cop més la necessitat que arribin els Fons de Transició Nuclear per fer més competitiva la comarca a l’hora de captar noves inversions per fer front a l’anunciat tancament de les centrals nuclears. “El 80% del jovent dels nostres pobles que marxa a estudiar fora no torna”, ha recordat l’alcalde de Móra la Nova, Francesc Xavier Moliner, posant en valor l’aposta pel 5G per “revertir aquesta realitat i que aquest talent jove que marxa pugui tornar amb una bona qualitat de vida” a la comarca.

Aquest PECT està liderat i coordinat per la Diputació de Tarragona, i hi participen també la Universitat Rovira i Virgili, el Consell Comarcal del Priorat, l’Organisme autònom de desenvolupament de la Conca de Barberà (Concactiva), el Parc Tecnològic del Vi (VITEC) i l’Associació d’Iniciatives Rurals de Catalunya (ARCA). El projecte està cofinançat pel Fons Europeu de Desenvolupament Regional (FEDER) de la Unió Europea, en el marc del Programa operatiu FEDER de Catalunya 2014-2020, objectiu d’inversió en creixement i ocupació.

Foto: Cedida

Redaccio
Redaccio
Periodistes
ARTICLES RELACIONATS

DEIXA UNA RESPOSTA

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu aquí el vostre nom

Últimes notícies