HomeOpinióCapitanejant els temporals

Capitanejant els temporals

Ara fa un any la costa ebrenca va patir les conseqüències del temporal de llevant “Glòria”. Aquesta borrasca va ser excepcional amb una força i una virulència fora del normal, causant grans estralls al litoral i a la gran majoria dels ports ebrencs.

Encara que al litoral mediterrani hi ha hagut temporals de llevantades cada cert temps, tot indica que amb el canvi climàtic i per tant amb la pujada gradual de la temperatura del mar, els temporals de llevant a la costa mediterrània i en concret al litoral ebrenc aniran a més. Com a exemple: tenim que un any després d’haver  patit la borrasca “Glòria”, les nostres costes han sofert un nou temporal, en aquest cas el “Filomena”. Una borrasca que ha provocat grans desperfectes a la barra del Trabucador

Davant  dels constants temporals de llevant que provocaven grans estralls, desperfectes i inutilitzaven per un període determinat de  temps el bon funcionament i l’activitat dels ports, Port de la Generalitat, vàrem decidir actuar amb celeritat i realisme, engegant un conjunt d’obres  de gran importància. Obres no només per reparar els danys causats per la pertorbació “Gloria” sinó aprofitant les obres de reparació dels nostres ports ebrencs: l’Ampolla, l’Ametlla, la Ràpita, les Cases, realitzar una sèrie de millores a les infraestructures portuàries adaptant-les al canvi climàtic i a futures pertorbacions meteorològiques cada cop més virulentes. 

Entre les obres pressupostades i executades conjuntament Ports de la Generalitat i el Departament de Territori i Sostenibilitat durant l’any 2020 després de la borrasca “Gloria” als nostres ports de gestió directa són: Reparació de dic d’abric del port de l’Ametlla de Mar per un import 3,9 milions d’euros; reparació del dic d’abric del port de l’Ampolla amb una inversió de 4,2 milions d’euros; reparació de l’escullera del dic i passeig annex al vial d’accés al moll Montsià del port de la Ràpita adjudicat per 60.000 euros; reparació de dic d’abric del port de les Cases d’Alcanar amb un cost de 192.000 euros.

Aproximadament estem parlant que durant l’exercici del 2020 Ports de la Generalitat i el Departament de Territori i Sostenibilitat hem invertit més de 8 milions d’euros per reparar, adaptar i modernitzar les infraestructures portuàries ebrenques. Infraestructures de vital importància per a la dinamització econòmica de les nostres terres i que a la vegada generen gran riquesa i ocupació.

El fet de tot és que aquestes obres de reparació i millora als nostres ports han demostrat ser eficients i de gran utilitat. Havent estat de gran utilitat i servei sense haver patit cap dany considerable durant la recent borrasca “Filomena”. Danys que en cap moment han provocat l’aturada general de l’activitat econòmica que s’hi desenvolupa.

Lamentablement, a diferència dels ports ebrencs, la barra del Trabucador, que gestiona Costes de l’Estat. Administració que curiosament no es caracteritza gaire en mantenir o invertir en aquelles zones que són de la seva competència i estan ubicades a Catalunya. Tot això comporta que cada cop que hi ha un temporal el litoral català pateix greument les conseqüències, com el cas de la barra del Trabucador.

Per acabar, del mencionat anteriorment només podem treure una conclusió molt clara: quan l’administració competent és la Generalitat, aquesta actua en conseqüència i celeritat, mentre  quan l’administració és l’Estat, la seva resposta no està a l’altura del moment.

Joan Pere Gomez Comes
Joan Pere Gomez Comes
Director General de Ports de la Generalitat
ARTICLES RELACIONATS

DEIXA UNA RESPOSTA

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu aquí el vostre nom

13 + = 17

Últimes notícies