L’increment dels preus de combustible per l’augment del preu del gas i del petroli a conseqüència de la guerra d’Ucraïna ha generat incertesa i malestar en molts sectors econòmics, començant pels transportistes i continuant pels pagesos i pescadors, a més a més de disparar el preu de la llum que han d’assumir les famílies i, en general, els costos productius energètics de la indústria, en general, i de l’agroalimentària, en particular.
Esta setmana, hi ha hagut vaga i mobilitzacions al sector dels transports i en el pesquer, mentre que els pagesos fa quatre dies que també van sortir al carrer entre reclamacions diverses, no tant vinculades als preus energètics. Pel que fa als transportistes, la vaga ha provocat col·lapses en algunes carreteres per accions de protesta, sobretot al Camp de Tarragona, però els vaguistes també s’han dixat veure estos dies a l’Aldea, al voltant de l’accés a l’AP-7.
Els transportistes denuncien que els alts preus del carburant els portaran a haver d’aturar els camions que subministren empreses i comerços i, com la resta de sectors afectats, demanen mesures urgents. “Intentem parlar amb clients, apujar preus, però arriba un punt en què ja no tens marge, i no pot ser que faces un viatge i hages de posar-hi diners de la butxaca. Hi guanyem si estem parats i això és molt trist”, expressava Maria Àngels Bladé, gerent de la cooperativa de transport ebrenca Cotrat, en declaracions a Canal Terres de l’Ebre.
Amb tot, tant Cotrat com la Federació Empresarial d’Autotransport de la província de Tarragona (FEAT) no han secundat la vaga convocada per la Plataforma per la Defensa del Sector de Transport de Mercaderies per Carretera Nacional i Internacional, al marge de les associacions o sindicats amb una representació més acreditada. La vaga parcial de transportistes fins i tot ha generat una certa histèria social, que ha portat alguns consumidors, com en les primeres setmanes del coronavirus, a aprovisionar-se de conserves de forma extraordinària als supermercats, per temor d’un desabastiment que les principals organitzacions de transportistes neguen.
Quant als pescadors, dilluns passat una quarantena d’embarcacions de la confraria de pescadors Verge del Carme de la Ràpita es van quedar amarrades al port com a protesta per l’augment de preu del gasoil. “La situació és insostenible. Hi ha barques que han de gastar al voltant de 10.000 euros a la setmana en gasoil. Ara com ara, sortim al mar per a pagar el gasoil, perquè el benefici és mínim. Podem passar-nos tota la setmana treballant i no treure més de 100 euros de benefici”, exposava a l’Agència Catalana de Notícies el patró major de la Ràpita, Eusebi Rosales. També la flota d’arrossegament de l’Ampolla ha secundat les aturades.
Dimecres, les flotes d’Alcanar i la Ràpita no només mantenien la protesta sinó que eren partidàries d’una paralització temporal fins al 31 de març per a complir amb la reducció de jornades -imposada per les noves polítiques europees-, ja que consideren “inviable” pescar amb els costos actuals.
Al seu torn, el preu del gasoil agrícola (gasoil B) ha més que duplicat el seu preu amb relació a fa un any, cosa que encara posa més contra les cordes el sector agrícola, cada vegada amb menys marges per a obtenir benefici dels seus productes. “Hi ha faenes que s’han de fer, i mentrestant, si mires el que gastaves l’any passat i el que gastes ara, veus que això s’està fent insostenible”, es queixava, a canal Terres de l’Ebre, Albert Pons, responsable nacional del sector de l’arròs d’Unió de Pagesos.
Pons també ha avisat que la rendibilitat de les explotacions pot caure en picat, encara més tenint en compte que Rússia és un dels principals exportadors de fertilitzants, i que el Kremlin ha prohibit l’exportació d’este i d’altres productes com a resposta a les sancions de la Unió Europea. Pons alertava que si el sector agrícola acaba caient, això provocarà un efecte dominó.