HomeSense categoriaEls cellers de la Terra Alta, expectants per l’efecte dels aranzels Trump

Els cellers de la Terra Alta, expectants per l’efecte dels aranzels Trump

“No és una bona notícia per al vi de la Terra Alta, però ara mateix es fa molt difícil preveure l’efecte que l’entrada en vigor dels aranzels pot tenir en el sector”, explica Joan Arrufí, president de la Denominació d’Origen del vi de la Terra Alta. Els Estats Units ja han imposat nous aranzels a productes alimentaris importats des de la Unió Europea, entre ells els vins amb una graduació menor o igual al 14% d’alcohol, en recipients no superiors als dos litres, procedents d’Espanya, França, Alemanya i el Regne Unit.

Estos vins es veuran gravats amb una nova taxa del 25%. Tot plegat, com a represàlia per la disputa comercial amb la UE sobre els subsidis rebuts per la companyia d’aviació civil Airbus.
La mesura no ha agafat per sorpresa els productors de vi, perquè ja fa tres setmanes que s’havia anunciat, però sí que incomoda els cellers que exporten a Amèrica. “El 60% de la producció de la DO Terra Alta va a l’exportació i de tot este volum, aproximadament el 6% es ven als Estats Units. Des del punt de vista de la facturació, este país representa el 10% del negoci, més de 800.000 euros”, comenta Joan Arrufí, per a posar en context les xifres que mou el sector. “Per climatologia, varietats i tipus de sòl, bona part dels vins de la Terra Alta superen els 14 graus, i quedarien fora d’este increment perquè ja estan gravats amb taxes des de fa temps. Per això l’afectació no serà generalitzada”, afegix Arrufí, que a més de president de la Denominació d’Origen és propietari del celler Altavins Viticultors de Batea, un celler que fa més de divuit anys que exporta als Estats Units.

Núria Altés, del Celler Herència Altés de Gandesa, es mostra expectant: “No sabem com reaccionarà el mercat nord-americà. Bona part dels nostres vins superen els 14 graus i, per tant, queden al marge de la mesura. Però el nostre vi blanc està per sota d’este límit de graduació i l’aplicació dels aranzels pot ser un desastre”. A tot plegat hi entren altres variables comercials en joc. “És difícil fer previsions, però crec que la mesura impulsada per Donald Trump tindrà efectes diferents segons els intermediaris i els punts de distribució. No és el mateix vendre als lineals de les grans cadenes de supermercats que a la restauració”, observa Francesc Ferré del Celler Frisach de Corbera d’Ebre. “Gairebé una quarta part de la meua producció es ven als Estats Units, tot en restaurants. Són vins de gamma mitjana alta, ben valorats i que al restaurant es poden vendre a un preu final d’entre 40 i 50 euros. I en este cas, el marge de benefici dels restauradors oferix prou garanties per a poder absorbir part de l’increment. Són nínxols de mercat exclusius amb alt poder adquisitiu. Cas a part són els vins que es venguen als supermercats, sobretot els que no superen la barrera psicològica dels 15 euros. Estos sí que poden patir una caiguda de vendes”, afegix Ferré. Unes afirmacions que complementa Joan Arrufí: “En el mercat dels Estats Units, el preu és molt decisiu. El client més fidel està en els segments més cars, però en la resta de franges l’increment del 25% per a l’aplicació dels aranzels pot suposar un gran problema”.

 

Repensar les exportacions

Depèn de com evolucionen les vendes, caldrà repensar les exportacions i explorar nous mercats. “Bona part dels nostres vins s’exporten als Estats Units, però també a França, Bèlgica i al Regne Unit. El Japó i el Sud-est asiàtic són mercats emergents que podrien compensar la pèrdua de quotes en altres parts del món”, comenta Francesc Ferré del Celler Frisach, conscient que davant dels embats del mercat l’única sortida és adaptar-se a la nova situació. De moment, segons dades de la Promotora d’Exportacions Agroalimentàries Catalanes, l’efecte de les noves polítiques de Donald Trum poden tenir un impacte d’uns 26 milions d’euros a Catalunya en tot el sector de l’alimentació. I és que els Estats Units són el tercer destí fora de la Unió Europea dels productes agroalimentaris catalans, després de la Xina i el Japó, i representen el 3,3% de les exportacions mundials d’aliments i begudes catalanes. El Departament d’Agricultura ja ha creat una Taula Agrària per a analitzar la situació.

ARTICLES RELACIONATS

DEIXA UNA RESPOSTA

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu aquí el vostre nom

8 + 1 =

Últimes notícies