HomeEducacióEspecial Ensenyament · Més d’una vintena d’alumnes estrenen el Batxillerat Internacional a...

Especial Ensenyament · Més d’una vintena d’alumnes estrenen el Batxillerat Internacional a l’Institut Dertosa

EDICIÓ PAPER // L’Institut Dertosa de Tortosa és un dels sis centres públics d’arreu de Catalunya que impartix, enguany per primer cop, el Batxillerat Internacional. És una de les novetats formatives anunciades pel Departament d’Ensenyament en els últims mesos que situa, per primer cop, les Terres de l’Ebre al mapa, al costat de Girona, Reus, Lleida, Barcelona i Cerdanyola del Vallès. Així doncs, des d’este dilluns, vint-i-cinc jóvens ebrencs han escollit cursar esta oferta formativa, que et permet obtenir una doble titulació -el batxillerat català i l’internacional- i t’obre portes per a accedir a molts estudis superiors arreu del món.  

“És un títol molt valorat per les empreses i reconegut per les universitats més prestigioses d’arreu del món”, afirma Manel Martínez, coordinador de Batxillerat Internacional de l’Institut Dertosa. Una de les característiques del Batxillerat Internacional és que trenca amb les branques formatives a les quals estàvem acostumats fins ara, i en lloc de decantar els estudiants cap a les ciències, la tecnologia, les humanitats o l’economia, els alumnes han d’estudiar totes les disciplines. Segons explica el coordinador, tots els estudiants han de cursar, com a mínim, una assignatura de llengües i literatura, una d’aprenentatges de llengües estrangeres, una d’estudis humanístics i socials, una de l’àmbit científic -biologia o física- i tots han de cursar matemàtiques i química.

“La possibilitat d’escollir recau entre fer biologia o física, i quines tres assignatures volen cursar-les a un nivell superior, que implica més volum de feina i continguts, amb una càrrega lectiva de 240 hores i que equivaldria al nivell de primer de carrera”, detalla Martínez.  “Esta és la part que permet que un alumne s’especialitze més en unes disciplines que unes altres”, afegix. La resta d’assignatures es cursen a un nivell mitjà, que equival al currículum acadèmic de la resta d’estudiants dels diferents batxillerats, i té una càrrega lectiva de 150 hores.  

 Les matèries troncals són la Teoria del Coneixement -en què es treballa l’adquisició del coneixement a través de totes les disciplines-, la Monografia -l’equivalent del Treball de Recerca que es fa a Catalunya, però amb unes característiques lleugerament diferents-, i Creativitat, Activitat i Servei, en què l’alumne s’ha d’implicar en el funcionament de la societat, participant en activitats esportives, musicals, artístiques, fent servei a la societat i generant algun tipus de producte que siga útil per a la societat. 

Tot i que, tal com apunta Martínez, han intentat encaixar la majoria d’assignatures per a fer simultàniament els dos batxillerats, els estudiants de BI han de fer dos hores lectives setmanals més que la resta d’alumnat. Així doncs, en lloc de tenir 30 hores setmanals de classes com la resta, en tenen 32. Segons el coordinador, “és un batxillerat que té un major grau d’exigència, ja que s’afegixen al currículum que fan la resta d’alumnes de batxillerat, uns altres elements que els permet tenir este títol”. 

La tortosina Cinta Gisbert és una dels vint-i-cinc jóvens que ha començat este dilluns el BI a l’Institut Dertosa de Tortosa. Tot i que reconeix que no havia sentit parlar abans d’este batxillerat, “quan ens el van proposar des del centre, de seguida vaig voler informar-me’n”. El que va portar-la a fer-lo va ser “l’oportunitat de desenvolupar els coneixements
d’una manera més dinàmica, entenent el perquè de les coses que estàs fent, deixant de memoritzar-ho tot davant d’un llibre, i aprofundir en les temàtiques que més m’interessen”. En el seu cas, tot i que encara no té clar “al 100%”
el que vol fer després, “sé que estarà relacionat amb la física, la biologia o la química perquè són les assignatures que se’m donen millor i les que més m’agraden”. 

 

Com accedir i quin perfil estudiantil busquen

Els sis centres públics que oferten el BI a Catalunya organitzen unes proves d’accés a aquells estudiants que vulguen cursar esta formació. Es divideixen en diferents fases: la primera és l’expedient de l’alumne des de 1r fins a 3r d’ESO, la segona són unes proves de raonament crític, comprensió lectora i expressió escrita, la tercera és de raonament lògic i matemàtiques; i per a acabar, l’entrevista personal amb l’alumne i, si escau, la família, per veure si és el perfil adequat. En paraules del coordinador de batxillerat, es busquen estudiants que tinguen molta capacitat de pensament crític, que accepten els fracassos i aprendre de les pròpies errades, que siguen agosarats i tinguen ganes d’emprendre projectes, persones organitzades, responsables, curioses, predisposades a investigar, solidàries i és fonamental que sàpiguen treballar en equip. 

La primera promoció d’alumnes que cursen esta formació al territori, quan acabaran al juny del 2022 obtindran la titulació del batxillerat català, i per a aconseguir el títol del Batxillerat Internacional hauran d’examinar-se en unes proves externes. Estes proves podran fer-se en anglès, francès o en castellà, les tres llengües que utilitza el BI per examinar els alumnes, excepte les literatures, que poden ser en la llengua materna, en este cas, el català. Això, però, no implica que les classes siguen impartides només en estes tres llengües, sinó que “utilitzem la llengua que necessitem en aquell moment”, remarca Martínez.  “El BI es diu així per la mentalitat i la manera de treballar, i no tant perquè estiga associat a una llengua”, assenyala el coordinador del BI de l’Institut Dertosa, que afegix “tot i això, al nostre centre, els alumnes han de cursar l’anglès a un nivell superior de manera obligada, i fan quasi el doble d’hores de classes que els de la resta de batxillerats”.

L’objectiu és que els alumnes que acaben esta oferta formativa surten amb un nivell d’Advanced (C1). Uns estudis diferents que ja poden cursar-se aquí al territori, sense necessitat de desplaçar-se fora i que busquen formar estudiants en totes les disciplines acadèmiques.

ARTICLES RELACIONATS

DEIXA UNA RESPOSTA

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu aquí el vostre nom

+ 83 = 90

Últimes notícies