HomeOpinióFeixisme, verticalitat i monument de l'Ebre

Feixisme, verticalitat i monument de l’Ebre

El debat sobre la permanència o enderrocament del monument a la batalla de l’Ebre porta derivacions impensables, però alguna d’elles pot ajudar a incrementar la nostra cultura. O, més modestament, cultureta.
Un membre del consistori municipal de Tortosa va declarar que calia liquidar el monument imposant l’horitzontalitat en oposició a la verticalitat dels monuments feixistes. Confesso que mai havia sentit parlar d’una especial verticalitat dels edificis i dels monuments feixistes, com quelcom diferent dels edificis d’altres èpoques històriques.

Vaig fer busques per internet i no vaig trobar cap ratificació en la mateixa línia, però si una tendència a la megalomania entre els dirigents més o menys feixistes. El cas més extrem el del nazisme, havent previst Hitler la construcció d’una nova capital d’Alemanya, Germania, dissenyada per Albert Speer, que mai no es va arribar a construir. Però tampoc sembla que sigui una exclusiva, ja que, per exemple, Brasil va construir una nova capital amb grans monuments i enormes avingudes, Brasilia, obra per cert, d’Óscar Niemeyer, membre del Partit Comunista. També altres països han canviat en les darreres etapes de capital, com Pakistan (Islamabad), Nigèria (Abuja) o Kazajistan (Astana, a la qual fa poc fins i tot han canviat el nom pel de Nursultán), i, que jo sàpiga, cap d’ells és un país feixista.

Sobre grans avingudes, de dimensions colossals, destacar les comunistes. Recordo l’avinguda Karl Marx, del Berlín Est, quan la ciutat encara estava dividida, que deixava minúscules totes les avingudes del Berlín Oest. I amb relació a grans edificis només recordar els de la Cultura, de Moscou i la seva rèplica a Varsòvia, ambdós de l’època estalinista.

Anant a altres esferes… no són colossal Versalles i un gran nombre de palaus i edificis històrics d’arreu del món? I, en l’actualitat, es viu aquesta competició de ciutats com Dubai, Singapur, Shanghai, La Meca, etc. i d’arquitectes famosos per a veure qui construeix el gratacel més alt del món. No em sona que siguin feixistes.
O els Estats Units. Abunda el neoclassicisme colonial en grans edificis públics i privats. Nova York va ser la primera ciutat dels gratacels. Poques coses més colossals i verticals.

Per tant, el colossalisme no és una exclusiva del feixisme. Queda inclús per sota d’altres.
Penso en els campanars cristians o els minarets musulmans, també verticals i no obra del feixisme, però deixant de banda edificis, em vaig posar a recordar monuments destacats del món, molts dels quals he vist personalment, per a contrastar si hi havia verticalitat o horitzontalitat com definitoris de feixisme o de democràcia. Els dos primers que em van venir al cap van ser l’estatura de la Llibertat a Nova York i el dedicat a Nelson a Trafalgar Square, a Londres. Cap del dos està gitat, sinó ben verticals. Són monuments feixistes?

I vaig seguir mentalment en el records: la Place Vendome de París; el monument situat davant del Palau de Buckingham a Londres, els de Colón a Barcelona o Nova York; el de la Immaculada a Roma…; Són tots obra de feixistes?

En situo a un lloc proper com Barcelona i relacionat amb la Guerra Civil de 1936-1939. El monument nomenat “Fraternitat”, al Camp de la Bota, erigit en homenatge als que van ser afusellats en aquest lloc, obra de Miquel Navarro, és vertical, com també ho és el dedicat a les Brigades Internacionals situat a la vora del túnel de la Rovira, obra de Roy Shifrin. També són feixistes?

El monument a la República a Barcelona, obra de Josep Viladomat, és vertical en les seves dues versions. El 1934, abans la guerra, es va col·locar l’estàtua a sobre del monòlit de la coneguda com “la plaça del llapis”, encreuament Diagonal-Passeig de Gràcia, i en l’actualitat a Nou Barris. Per cert, els franquistes van treure aquesta estàtua, i va ser reposada en l’etapa democràtica. La mania d’uns i altres de fer fora monuments.
Vaig continuar el repàs mental a monuments, recordant que entre els primers de la humanitat hi havia els menhirs megalítics. Eren verticals, grans pedres posades dretes. No tinc la impressió que pensessin en Mussolini quan les erigien.

Però els monuments per excel·lència per la seva quantitat al món són els obeliscs. Se n’han construït arreu al llarg dels segles. Les potències colonials se’n van emportar uns quants d’emblemàtics de països com l’antic Egipte i els tenim a Londres, París, Roma i molts altres indrets. D’una etapa més propera destaco el gegantí obelisc Washington Monument, a la capital nord-americana. Tampoc semblen d’inspiració feixista.

O els arcs de triomf, tan freqüents. Des dels de la Roma imperial fins al considerat com a símbol principal de la capital francesa, d’homenatge a l’exèrcit de Napoleó, en el qual, per cert, hi ha el nom de Tortosa com una de les ciutats conquerides. Podem recordar-ne altres més modestos però no petits, com el de Barcelona. Tots monuments verticals i res a veure ni amb Franco ni Mussolini. Fins i tot la Porta de Brandenburg, de Berlín, és de 1791. Crec que en aquell moment la figura de Hitler només estava en la ment de Déu.

Dirigeixo el record cap als monuments soviètics. Quasi sempre colossals. El de Stalingrad, o el famós de l’obrer i la camperola amb el martell i la falç, o els nombrosos Memorials de la Segona Guerra Mundial, o els erigits per l’URSS a Berlín o Viena. Tots o quasi tots, verticals. I precisament de signe antifeixista.

M’he posat a pensar en monuments horitzontals que he conegut. A banda de les moltes estàtues jacents dels cementiris, l’únic important que recordo és l’Holocaust Mahnmal, a Berlín, proper a la Porta de Brandenburg, dedicat als jueus perseguits pel nazisme. Consta de 2.711 lloses de formigó. Alabo l’objectiu a què es destina, però no puc deixar d’assenyalar, a nivell personal, que em sembla molt lleig.

Es pot afirmar que els ponts són monuments horitzontals, però, en principi, no estan concebuts de manera primordial com a monuments, sinó com a mitjà de pas de persones o vehicles. És obvi que es poden fer atractius estèticament. També els feixistes feien ponts.

Per a acabar. Es pot ben assegurar que la immensíssima majoria dels monuments d’arreu del món i de totes les èpoques són verticals. Per tant, encara que “sobre gustos no hay nada escrito”, proposar l’horitzontalitat per atribuir al feixisme la verticalitat dels monuments no té cap base. És una frivolitat que es vol vestir d’intel·lectualisme.

Però és bo que la regidora ho hagués plantejat. Perquè, és ben cert, l’art té relació amb l’esperit d’una època. Per això mateix el que cal és mantenir els monuments, perquè expliquen un període històric, al marge de què ens agraden o no, tant estèticament com en els objectius dels seus impulsors. Les piràmides d’Egipte les van construir esclaus. Vol dir que si no les destruïm aprovem l’esclavatge?

Daniel Arasa
Daniel Arasa
Periodista i professor de periodisme (jubilat)
ARTICLES RELACIONATS

DEIXA UNA RESPOSTA

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu aquí el vostre nom

1 + = 7

Últimes notícies