HomeEconomiaGratuïtat de Rodalies i abonaments bonificats: entra en vigor la rebaixa temporal...

Gratuïtat de Rodalies i abonaments bonificats: entra en vigor la rebaixa temporal de les tarifes del transport públic

La rebaixa temporal de les tarifes del transport públic, que té com a mesura estrella la gratuïtat dels abonaments de Rodalies i Mitja Distància, entra en vigor este dijous.

El decret del govern espanyol també inclou que els títols d’alta velocitat i Avant per als viatgers recurrents costen la meitat. Els abonaments es poden adquirir des del passat 24 d’agost i tenen com a requisit dipositar una fiança i fer un mínim de 16 viatges abans de finals d’any. Així mateix, la T-usual i la T-jove -títols que gestiona l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM)- també passen a costar la meitat, mentre que la T-casual té un descompte del 30%. Estos últims abonaments ja es poden adquirir rebaixats als canals i punts de venda habituals.

Els abonaments bonificats de Renfe estaran vigents fins al 31 de desembre. En el cas dels títols multiviatge bonificats de l’ATM (T-usual, T-jove i T-casual) caducaran el 15 de gener a la demarcació de Barcelona i el 31 de gener a Girona, Tarragona i Lleida. Així mateix, en l’alta velocitat i Avant, el període de vigència dels abonaments també s’amplia un mes, fins al 31 de gener del 2023.

Tot plegat forma part del decret d’estalvi energètic, que es va aprovar dijous passat al Congrés dels Diputats. Amb esta mesura l’executiu espanyol pretén ajudar a afrontar l’encariment dels preus a conseqüència de la guerra a Ucraïna. Així mateix, el govern vol fomentar l’ús del transport públic, reduir l’ús del vehicle privat i disminuir la dependència energètica. Per la seua banda, la ministra de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, Raquel Sánchez, va deixar la porta oberta a prorrogar la mesura en cas que siga necessari.

Abonaments gratuïts de Rodalies i Mitja Distància

Per accedir als abonaments gratuïts cal un registre previ a les aplicacions o pàgines web de Renfe, des d’on es diposita una fiança de 10 euros en el cas de Rodalies i de 20 euros pels trens de Mitja Distància. El dipòsit abonat es retornarà si a finals del mes de desembre s’han fet un mínim de quatre viatges mensuals, és a dir, 16 en total. En cas de no complir-se esta condició, la fiança no serà retornada.

El Ministeri de Transports recomana que el pagament de la fiança es faça amb targeta bancària, de manera que així el reemborsament es puga fer de manera automàtica. En cas que la fiança es diposite en metàl·lic, la devolució haurà de sol·licitar-se a les taquilles, oficines d’atenció al client o a altres serveis de postvenda de Renfe.

Un cop fet el registre i dipositada la fiança, els usuaris poden adquirir els bitllets bonificats a través de la mateixa aplicació o web de Renfe, a les màquines d’autovenda o a les taquilles de les estacions. En el cas dels bitllets obtinguts telemàticament, els usuaris reben un codi QR que han de descarregar i que els serveix per a accedir a les estacions o obtenir el bitllet físic. Els abonaments es poden tramitar mentre estiguen en vigor, tot i que es recomana fer-ho abans del pròxim dilluns 5 de setembre, dia en què s’espera un augment de viatgers.

Els títols són personals i intransferibles. És per este motiu que en els bitllets hi consta el DNI o el telèfon mòbil de l’usuari. El govern de Pedro Sánchez calcula que la gratuïtat de Rodalies beneficiarà entorn de 75 milions de viatges de tot l’Estat. Sobre la inversió necessària per a poder-ho tirar endavant, la ministra de Transports va estimar que podria estar al voltant dels 200 o 250 MEUR.

Segons les últimes dades publicades pel govern espanyol, a Catalunya des del 24 d’agost fins a 102.971 persones han adquirit abonaments gratuïts per Rodalies. Pel que fa a Mitja Distància, 17.702 usuaris han demanat títols multiviatge bonificats, dels quals 6.408 de Tarragona, 5.777 de Girona, 4.793 de Barcelona i 724 de Lleida. Així mateix, al conjunt de l’Estat s’han expedit més de 378.000 abonaments amb descompte (292.939 de Rodalies i 85.491 de Mitja Distància).

T-usual i T-jove a meitat de preu i T-casual amb una rebaixa del 30%

A banda, la T-usual i la T-jove costen la meitat des d’este dijous, mentre que la T-casual té una rebaixa del 30%. El descompte també s’aplica en les seues versions per a famílies monoparentals i nombroses, i el títol per a persones en situació d’atur. Tal com és habitual, estos abonaments són vàlids per les línies de TMB de metro i de bus, ferrocarrils, Rodalies, TRAM i els serveis de bus metropolità, interurbà i urbà.

A més, l’Autoritat de Transport Metropolità de Barcelona (ATM) també va acordar que es beneficien de la rebaixa del 50% tots els títols multiviatge existents, encara que no formen part de cap sistema tarifari integrat. És el cas, per exemple, dels recorreguts interns de les Terres de l’Ebre o diversos serveis de les comarques del Pirineu, entre altres.

A diferència dels títols gestionats per l’Estat, en estos abonaments els descomptes ja estan aplicats en tots els mecanismes de compra. El Departament de Vicepresidència, Polítiques Digitals i Territori recomana, almenys durant els primers dies, evitar les hores punta per adquirir-los, al mateix temps que accedir a les màquines d’autovenda amb temps suficient davant la previsió que es puguen formar cues.

Pel que fa a les tarifes de la T-familiar, la T-grup i la T-dia, l’ATM no aplica cap rebaixa, ja que el reial decret aprovat pel govern espanyol no contempla la possibilitat d’incloure en la bonificació els títols pensats per a la població turista o d’ús esporàdic.

Transvasament d’usuaris cap a Rodalies

L’ATM preveu que amb l’aprovació de la gratuïtat dels abonaments de Rodalies es produirà un transvasament d’usuaris cap a Renfe. Segons els càlculs de la institució, això podria tenir un impacte d’entre 45 i 50 milions d’euros. Per la seua banda, el vicepresident del Govern i conseller de Polítiques Digitals i Territori, Jordi Puigneró, va indicar que Renfe deixarà d’ingressar entre 150 i 200 MEUR a conseqüència de la mesura.

Tot i que hi haja un transvasament d’usuaris, la ministra de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana va indicar que el sistema de transport públic amb participació estatal està preparat per a absorbir un augment d’entre un 15% i un 20% de la demanda. En este sentit, va assegurar que cada dia es farà un monitoratge continua de l’afluència al transport públic, en especial a les hores punta, per si cal introduir-hi canvis.

ARTICLES RELACIONATS

DEIXA UNA RESPOSTA

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu aquí el vostre nom

6 + 1 =

Últimes notícies