La carretera que uneix el Poble Nou del Delta amb la Ràpita torna a ser l’escenari d’un seguit d’accidents de trànsit. El més recent es va produir este dimecres a la tarda, quan un cotxe ocupat per una persona va sortir de la calçada prop del pont de l’Encanyissada. El jove, que es va precipitar a la séquia, va poder sortir nedant de l’aigua i l’ambulància el va traslladar amb ferides poc greus a l’Hospital Comarcal d’Amposta. Pocs dies abans, diumenge al vespre, també una motocicleta es va accidentar al mateix punt de la via i els dos passatgers van haver de ser traslladats a l’Hospital Verge de la Cinta de Tortosa.
Just un dia abans, dissabte, des de la plataforma “La carretera de la Vergonya” s’havia organitzat una marxa lenta on una quarantena de vehicles havien sortit al carrer per a denunciar l’estat precari de la via. Una carretera de titularitat compartida entre els consistoris d’Amposta i la Ràpita que porta onze anys pendent de l’aprovació del Pla Zonal que l’ha de convertir en propietat de la Diputació de Tarragona.
“Cap a les cinc i poc de la tarda [de diumenge] ens vam trobar amb l’accident i vam parar a prestar-los ajuda. Eren una parella estrangera que residia a la Ràpita, anaven en moto i van caure al canal. La dona estava ferida, però l’home tenia més mal, sobretot a les cames”, explicava un veí de la zona que va presenciar l’accident. Un altre dels ciutadans comentava a través d’una nota de veu que “la moto era sota el pont de l’Encanyissada, quasi tocant l’aigua. Ja havia arribat el desplegament d’ambulàncies i bombers i tenia pinta que havia sigut un accident prou greu”. Fins al lloc de l’accident hi van acudir dos vehicles de Bombers, tres ambulàncies i els Mossos d’Esquadra, un desplegament que, per desgràcia, s’ha convertit en el pa de cada dia per als habitants del Poblenou i les zones properes.
El pont de l’Encanyissada és un dels punts negres de la carretera, per això va ser també el punt d’acabada de les marxes lentes de dissabte passat. “El pont de l’Encanyissada és un lloc molt perillós perquè la carretera es va elevant i no hi ha baranes. Llavors, com que és estreta, si han de passar dos cotxes al mateix temps, és un punt on hi ha molts de cops entre retrovisors. I tot i que han fet una petita millora a la banda de la Ràpita posant dos pams de formigó, seguix sent insuficient”, deia el portaveu de la plataforma, Josep Joan Segarra, que afegix que dos dels tres accidents mortals que tenen comptabilitzats en els darrers cinc anys han sigut just abans de pujar el pont en qüestió.
Un grup de Facebook i un altre de Whatsapp compartixen cada succés que presencien per a reivindicar la necessitat de dignificar una carretera que en èpoques turístiques assumix un volum de trànsit important, uns moviments que juntament amb les marxes lentes i la veu de la plataforma “La Carretera de la Vergonya” han aconseguit que els ajuntaments d’Amposta i la Ràpita implementessen unes millores que la ciutadania titlla de “puntuals” i “insuficients”.
Dissabte al matí una vintena de cotxes es van concentrar a la sortida del Poblenou del Delta i una vintena més a la de la Ràpita. Com recollia l’Agència Catalana de Notícies, per no saltar-se el confinament perimetral dels caps de setmana, els manifestants van organitzar dos recorreguts que es trobaven al pont de l’Encanyissada, límit entre els dos municipis. Fent sonar els clàxons, van recórrer dos i cinc quilòmetres respectivament, sense baixar dels vehicles, per desplegar sobre el pont dos peces de roba roges al crit de “la Carretera de la Vergonya!”.
Des de fa temps el col·lectiu denuncia la manca de manteniment de la carretera apuntant que és molt estreta, que té vorals danyats, clots i molts ponts en mal estat. Un dels principals motius de protesta era per l’estat del pont de l’Encanyissada, escenari dels dos accidents gairebé immediats: “El formigó del pont de l’Encanyissada està “saltant”, pensa que fa setanta anys que no es fa cap millora”, deia Segarra, afegint que “és una via molt perillosa, molt per damunt de la mitjana, però com que és un camí rural no es tenen dades de la Direcció General de Trànsit”, lamentava.
Des de la plataforma ciutadana critiquen la inacció de les administracions i reclamen que es liciten i s’adjudiquen ja els treballs. “Hem demanat reunions amb el conseller Damià Calvet i amb els tècnics de carreteres de la Diputació sense que ens les concedisquen. Si no sortim al carrer, no tenim res a pelar”, tancava Segarra.
Pendents de l’aprovació del Pla Zonal
L’agost del 2009 es va aprovar el text refós de la Llei de Carreteres amb la qual es podien afegir a la xarxa local de carreteres les vies que definissen com a tals els Plans Zonals redactats per les diputacions o altres ens supramunicipals. Va ser aquell any quan es va impulsar el de Tarragona, que inclou la carretera de Poblenou. En aquell moment, l’aprovació del Pla Zonal no requeria cap tràmit ambiental i l’aprovació inicial de la nova planificació es va fer el gener del 2014, però l’any següent la Direcció General d’Infraestructures de Mobilitat Terrestre va emetre un informe per a canviar el document sense tornar a fer referència a cap tramitació ambiental.
Davant les contradiccions que es plantejaven, el Departament de Territori i Sostenibilitat va impulsar un canvi legal que es va fer efectiu amb la Llei d’acompanyament de pressupostos del 2017 (Llei 5/2017) que permetia mantenir el contingut essencial del Pla Zonal que s’havia redactat. Així, al maig de l’any passat es va aprovar el Pla Zonal de la xarxa local de carreteres de la Diputació de Tarragona 2020-2035.
Un cop sotmès a informació pública i tramès de nou a Territori, al febrer el Departament va informar que el Pla Zonal s’havia de sotmetre a avaluació ambiental estratègica simplificada, canviant el criteri inicial. El 5 d’agost es va emetre el document per tal que s’inicie este procediment d’avaluació ambiental i es preveu que puga estar tramitat a finals d’any.