HomeMobilitatLa gratuïtat dels abonaments dispara un 27% les validacions de Rodalies en...

La gratuïtat dels abonaments dispara un 27% les validacions de Rodalies en el darrer quadrimestre del 2022

La gratuïtat dels abonaments recurrent a Rodalies ha fet que les validacions dels viatgers en aquest operador s’hagin disparat un 27% en el darrer quadrimestre de l’any en comparació al 2021, segons el director general de l’ATM, Pere Torres. Concretament, Rodalies ha registrat 36,6 milions de validacions entre setembre i desembre, tot i que encara es queden un 6,72% per sota el 2019. En el conjunt del sistema, l’increment de validacions ha estat d’un 19. L’ATM ha xifrat l’impacte econòmic dels descomptes al transport públic en 70 MEUR els darrers quatre mesos del 2022. D’altra banda, el secretari de Mobilitat i Infraestructures, Marc Sanglas, ha lamentat que aquestes mesures han causat “desequilibris” en els operadors.

Aquests “desequilibris“, segons la Generalitat, s’han produït especialment en aquells trajectes operats per companyies de bus que comparteixen ruta amb Rodalies i que han vist com els seus viatgers habituals s’han passat a Renfe i al seu abonament gratuït. Per això, Sanglas ha demanat “més diàleg” entre els diferents operadors “pel bé del sistema” i per fer front a “sacsejades” al sistema de transport públic com van ser la irrupció de la pandèmia i el context econòmic actual.

Així, segons l’ATM, els abonaments recurrents gratuïts de Rodalies han provocat un major transvasament de passatgers cap a Renfe, que ha crescut en molta més proporció que d’altres operadors en nombre de validacions. En el conjunt del sistema, ho ha fet en un 19%, vuit punts menys que a Rodalies, que va expedir 620.000 abonaments gratuïts.

En xifres absolutes, el sistema de l’ATM va registrar 254,5 milions de validacions en els darrers quatre mesos del 2022 i s’ha observat un gran increment de les validacions en els abonaments, d’entre un 11% i un 47%, mentre que les validacions de la T-Casual, que van disposar d’un descompte del 30% i ara ja no en té, van registrar un descens del 14%.

Si es compara amb el 2019, les validacions de la T-Usual i la T-jove ja van superar les del 2019, any anterior a la pandèmia, mentre que la resta es manté per sota. En el cas de la T-casual, que respecte al 2019 s’ha disparat un 156,85% i un 46,78% en cmoparació al 2021, no s’espera que recuperi els nivells de l’antiga T-10 després del canvi tarifari del 2020 per fomentar un canvi d’abonaments des del títol multiviatge de deu trajectes a la T-usual.

Sobre el cost que han tingut els descomptes en les administracions entre setembre i desembre, el director general de l’ATM, Pere Torres, els ha quantificat en uns 70 milions d’euros. Segons ha detallat, 50,1 milions corresponen al Ministeri de Mobilitat i Agenda Urbana, 10,2 milions a l’Ajuntament de Barcelona, 5,2 a la Generalitat de Catalunya i 4,82 milions a l’AMB. El govern espanyol, per assignar la seva part, ha assignat 46,85 milions a la Generalitat incloent la resta de Catalunya i 17,35 milions a l’AMB incloent títols socials.

Per operadors, el 60% de l’impacte dels descomptes en els darrers quatre mesos del 2022 es van produir a TMB, en línia amb el percentatge de les validacions en el conjunt del sistema.

I per títols, segons ha precisat el director general de l’ATM, s’han deixat d’ingressar 20 milions d’euros per la T-Casual, que haurà de sufragar el Mitma perquè és el 30% de descompte que anava al seu càrrec; la T-Usual 37,14 milions (dels quals 14,86 milions assumits per l’ATM i 22,28 milions pel ministeri); la T-Jove 9,96 milions (3,98 de l’ATM i 5,98 del Mitma); i en els de Famílies Nombroses i Monoparentals 2,9 milions (1,16 milions de l’ATM i 1,74 milions del Mitma), juntament amb 200.000 euros procedents d’altres descomptes, als quals també cal sumar-hi 90.000 euros per altres despeses i 400.000 euros sobre la T-Mobilitat per un ús menor de l’esperat amb la gratuïtat dels abonaments recurrents de Renfe.

D’altra banda, per avaluar l’impacte dels descomptes tarifaris, l’ATM va elaborar dues enquestes en format multiresposta entre el 19 i 26 d’octubre i entre el 12 i 22 de desembre que conclouen que un 52,6% dels usuaris ha canviat les seves pautes d’ús del transport públic, ja sigui canviant el títol o fent-ne un major ús. Per dades agregades, el canvi de comportament dels viatgers mostra que el 33,5% dels enquestats va canviar el títol, el 28,4% en fa un major ús i un 21,7% ha fet un canvi modal.

Els sobrecostos energètics més que duplicaran els del 2021

El director general de l’ATM, Pere Torres, no ha volgut donar xifres exactes de l’impacte que ha tingut el sobrecost energètic en el transport públic en comparació al 2021 però ha avançat que seran més del doble. Torres ha reconegut que en la previsió de despeses per al 2022 ja s’havia previst un “lleuger increment” en línia amb la variació històrica però ara “s’ha més que multiplicat per dos“.

De cara al 2023, ha comentat que encara no s’han tancat i que tampoc es tenen massa en compte d’entrada els pressupostos de les tres administracions perquè sempre acaba havent-hi una variació entre els comptes inicials i els reals ja que entremig s’acaben produint modificacions pressupostàries.

ARTICLES RELACIONATS

DEIXA UNA RESPOSTA

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu aquí el vostre nom

8 + 2 =

Últimes notícies