El Govern de la Generalitat crearà el 2024 l’Autoritat Territorial de Mobilitat (ATM) de les Terres de l’Ebre, l’entitat que a partir d’ara gestionarà i coordinarà els serveis de transport públic de viatgers a les comarques del Baix Ebre, Montsià, Terra Alta i Ribera d’Ebre.
Este anunci l’ha fet la consellera de Territori, Ester Capella en la reunió de la Taula de Mobilitat que ha presidit a Tortosa aquest dijous. Capella ha qualificat esta decisió de “fita històrica, que reconeix la Vegueria de l’Ebre”. El cost anual de la implantació de l’ATM a Terres de l’Ebre és de 2.720.450 euros, que aportarà el Departament de Territori.
L’ATM Terres de l’Ebre, la cinquena que es crea a Catalunya, començarà a funcionar este 2024 i estarà gestionada per un consorci, integrat per la Generalitat de Catalunya i ajuntaments, que planificarà i optimitzarà els serveis de transport per millorar la mobilitat regional. A la vegada podrà prendre decisions sobre tarifes, rutes i altres aspectes relacionals amb el transport públic a les Terres de l’Ebre. Este consorci es constituirà a principis de 2024.
“Encarem molt bé el futur perquè la creació de l’ATM de les Terres de l’Ebre ens permetrà aplicar a partir de 2025 la integració tarifària de tot Catalunya”, ha anunciat Capella. Un cop dixada enrere la Taula de Mobilitat, la titular de Territori assegura que es comença una nova etapa “que ha de fer possible una substancial millora del transport públic i donar resposta a les necessitats de la ciutadania”.
Pel que fa a la integració tarifària, el Departament de Territori contempla dos fases: la primera, a partir de juny de 2024 en què s’aplicarà la integració a les Terres de l’Ebre i també amb el Camp de Tarragona, i una segona, a partir de 2025 en què es farà efectiva esta integració amb tot Catalunya. La integració es preveu que siga aplicable als autobusos urbans, interurbans i serveis ferroviaris. La ciutadania podrà disposar del conjunt de la gamma de títols integrats, inclòs el T-jove per als menors de 30 anys i també el títol de transport T-16, vàlid dels 4 als 16 anys.
La consellera Capella ha remarcat que sense l’ATM “era impossible les integracions tarifàries tot i que s’havien fet bonificacions específiques per rebaixar substancialment el preu al transport públic de les Terres de l’Ebre”.
Durant el primer semestre de 2024 es durà a terme el desplegament tecnològic necessari per poder aplicar esta integració tarifària, és a dir la instal·lació del maquinari a tots els equipaments, autobusos i trens. El Departament de Territori estima que al mes de juny tots els operadors tindran ja instal·lat el sistema de la T-Mobilitat Catalunya.
Augment de viatgers
Segons dades facilitades per Territori, el transport públic intern de les Terres de l’Ebre va registrar fins al 31 d’octubre d’aquest 2023 un total d’1.328.075 viatgers, una xifra que suposa un augment del 16 % respecte a tot el 2022 i d’un 29 % respecte a tot el 2019, abans de la pandèmia. En esta mateixa línia, el corredor entre les Terres de l’Ebre i Tarragona va registrar fins al 31 d’octubre d’este 2023 un total de 105.861 viatgers, un 23,6 % més que tot el 2022 i un 29,7 % més que tot el 2019.