HomeTerres de l'EbreL’aposta per un turisme responsable

L’aposta per un turisme responsable

Fa temps que el turisme es configura com una de les grans oportunitats de les Terres de l’Ebre. Des d’un punt de vista econòmic, sí, però també social, cultural i fins i tot polític. En els últims anys, el creixement del turisme al territori s’ha fet evident, i tal com recollia un estudi de la Universitat Rovira i Virgili publicat el 2017, la xifra de viatgers que visiten les comarques de l’Ebre s’ha duplicat en només deu anys.

Esta dinàmica, però, comporta un gran repte: trobar la manera que este turisme creixent no perjudique tant la vida local com el mateix paisatge. I més en el cas de les Terres de l’Ebre, un territori rural i natural que compta amb zones mediambientalment susceptibles com el delta de l’Ebre o el Parc Natural dels Ports. 

Preguntats per este setmanari, diversos actors del panorama polític, turístic i natural del territori coincidien a dir fa uns mesos que s’havia d’apostar per esta línia. “La naturalesa és el que ens ha fet singulars i atractius, i ho hem de conservar”, assegurava Adam Tomàs, alcalde d’Amposta. “L’ecoturisme és la millor manera de fer front a este augment de turisme. A més de generar llocs de treball i ingressos, contribuïx a la conservació dels espais naturals, sense generar impactes sobre el medi”, argumentava, per la seua banda, Xavier Abril, tècnic del Parc Natural del Delta de l’Ebre. El missatge, ara, continua sent el mateix, i sembla que el cap de setmana passat, esta línia es va començar a fer efectiva. 

L’Associació d’Empreses i Activitats Turístiques del Delta de l’Ebre, un col·lectiu que aposta per potenciar un turisme respectuós tant amb els espais naturals com amb la població i la cultura local, va organitzar la I Festa de l’Ecoturisme del Delta de l’Ebre. “Amb este esdeveniment promovem i reivindiquem un turisme de baix impacte mediambiental i social, molt potenciat especialment des de les administracions”, va recalcar Josep Bertomeu ‘Polet’, president de l’associació, que va afegir que “el delta de l’Ebre té molt a dir i a potenciar en este concepte”.  

 

Un concepte internacional

Harold Goodwin, catedràtic de la Universitat Metropolitana de Leeds (Regne Unit), dota de teoria i investigació les paraules de Bertomeu. Este estudiós britànic porta anys viatjant per tot el món fent conferències sobre el concepte ‘turisme responsable’, un corrent que lluita per evitar que l’activitat turística acabe perjudicant la vida dels locals. “El turisme responsable entén que és el turisme el que ha d’estar al servei de la ciutat [o del poble, o de la comunitat local en concret], no al revés”, sintetitza Goodwin, que és també director del Centre d’Estudis de Turisme Responsable i que creu que esta ha de ser la forma del turisme del futur, però també del present: “Si l’indret en qüestió és un bon lloc per a viure serà automàticament un bon lloc per a visitar. Al contrari no funciona. A més, es demana una actitud responsable del visitant, però també de totes les tecles que formen part d’esta oferta turística”. 

Segons el discurs de Goodwin, el cas del delta de l’Ebre pot ser un exemple significatiu: si el territori es vengués al turisme, el Delta perdria la seua essència i, com a conseqüència, també el seu reclam per als visitants. Però per què? Goodwin defensa que la demanda dels mateixos turistes també ha canviat molt en els darrers anys. “Abans a Espanya, o a Catalunya, els turistes venien atrets pel bon clima, pel sol, i per beure cervesa barata; ara això ja no passa perquè el turista va una mica més enllà: vol conèixer la comunitat local, saber com viuen i apropar-se al seu dia a dia”. En este sentit, l’investigador britànic apunta un canvi global del turisme, que ara aposta molt més per experimentar allò autòcton, autèntic, local… del lloc en concret. 

Per este motiu, el turisme lligat a l’activitat tradicional de l’Ebre, a la vida que es fa aquí, al paisatge, també s’està fent un lloc al mercat. I per això, i tal com reitera la tesi de Goodwin, és important fer una gestió responsable i prudent de l’oferta turística, sense atacar ni modificar en excés l’essència de l’indret. 

ARTICLES RELACIONATS

DEIXA UNA RESPOSTA

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu aquí el vostre nom

9 + 1 =

Últimes notícies

-->