El Servei Català de Trànsit (SCT) informa que des de l’1 de gener fins al 30 d’abril d’enguany, 55 persones han mort en 48 accidents mortals a la xarxa viària interurbana de Catalunya.
Durant el mateix període de l’any passat, van perdre la vida 29 persones en 29 accidents mortals, tot i que hi havia restriccions per la covid. Fins a l’abril de 2019, abans de la pandèmia, van perdre la vida 54 persones en 52 sinistres mortals.
El 42% de les 55 víctimes mortals d’estos any s’han produït durant el mes d’abril, que esdevé el mes amb pitjor sinistralitat d’este 2022, amb 23 morts, 14 més que l’any passat i 6 més respecte al 2019, any de referència abans de la pandèmia.
El mes de març es va registrar una davallada de la sinistralitat (7 morts) respecte a l’any passat i el 2019.
Davant esta elevada sinistralitat, el Servei Català de Trànsit fa una crida a la prudència i demana la màxima responsabilitat i atenció en els desplaçaments per carretera, tenint en compte, a més, que ens trobem en l’inici del bon temps, un període d’elevada mobilitat d’oci (caps de setmana), sumat a una mobilitat obligada (feiners) que ja s’ha recuperat plenament després de la pandèmia.
De les 55 víctimes mortals, 41 eren homes i 14 dones. Dels 41 homes morts en accident de trànsit, 33 eren conductors i 7 eren vianants. Pel que fa a les dones, 6 eren conductores, 6 més viatjaven de passatgeres i 2 eren vianants.
Les dades de sinistralitat d’estos tres primers mesos també mostren un alt percentatge d’homes en el col·lectiu de ferits greus: dels 191 ferits greus en accident de trànsit des que va començar l’any, 141 són homes (74%) i 50 són dones (26%).
Repunt de la mortalitat de vianants
Pel que fa als perfils més vulnerables, la sinistralitat del col·lectiu de vianants ha patit una crescuda preocupant, amb 9 víctimes mortals des de principi d’any.
Durant el mateix període de l’any passat, n’havien mort 5 (14 si analitzem el 2021 sencer) i l’any 2019 en van morir 6. En este sentit, des de Trànsit es demana màxima prudència, ser molt curosos si s’ha de caminar per carretera i autoprotegir-se i senyalitzar de seguida si cal baixar del vehicle per qualsevol emergència.
De la resta de víctimes vulnerables, 8 eren motoristes i 3, ciclistes. En el cas dels motoristes, es manté la reducció en la sinistralitat d’este col·lectiu, atès que el 2021 en van morir 11 durant el mateix període, i 12 el 2019. En el cas dels ciclistes, sí que s’ha produït un lleuger augment, ja que tant l’any passat com el 2019 n’havien mort 2 fins al 30 d’abril.
Xocs frontals
Pel que fa als sinistres mortals, pràcticament en 4 de cada 10 la col·lisió és frontal, el 37,5% tots els sinistres. Cal destacar també que dels 48 accidents mortals, 35 han estat col·lisions amb més d’un vehicle implicat i 13 amb un sol vehicle.
Si s’analitzen les morts per l’edat de les víctimes, les tres franges amb més víctimes són entre 55 i 64 anys (15 morts), entre 35 a 44 anys (14) i entre 25 als 34 anys (10). Pel que fa a la sinistralitat per tipus de dia de la setmana, 28 de les víctimes han sigut en dies feiners (50,9%) i 27 en cap de setmana (des de divendres a les 15 hores) o festiu (49,1%).
Un de cada cinc morts és a l’AP-7
La via que ha concentrat més víctimes mortals durant estos primers quatre mesos de l’any és l’AP-7, amb 10 morts (el 18% del total de 55) i manté una elevada sinistralitat respecte a l’any passat (un mort a l’AP-7 durant el mateix període) i respecte al 2019, abans de la pandèmia (3 morts a l’AP-7). Cal destacar que en alguns sinistres en esta autopista s’han produït diverses víctimes en un mateix accident.