La xarxa de Rodalies i Regionals va patir 553 incidències greus entre principis del 2021 i agost del 2024, un mes abans de les obres de Roda de Berà. Per tant, se’n va registrar una cada 2,5 dies. Cada incidència pot afectar a línies diferents i les dos que més afectacions van tindre van ser l’R15, la línia que connecta amb Móra la Nova i Riba-roja, i l’R16, la que enllaça amb Tortosa i Ulldecona, amb 369 i 359 incidències respectivament. Això vol dir que en més d’un de cada quatre dies, el servei, i per tant els viatgers, se veuen afectats per algun problema. Concretament, un 26,8 % dels dies en l’R16 i un 27,5 % dels dies en l’R15.
Així es desprèn d’una resposta del Departament de Territori, titular del servei, a una pregunta parlamentària de Junts que inclou les incidències que van afectar més de 10.000 viatgers de Rodalies o més de 1.000 de Regionals. El recompte detalla les incidències en forma d’avaria, imprevistos –com atropellaments, obstacles a la via, robatoris de cable de coure o falta de maquinista-, treballs programats i limitacions temporals de velocitat. La mitat d’incidències greus van ser per avaria a la infraestructura o del tren. Les limitacions de velocitats, que teòricament són temporals però en alguns casos s’allarguen molt o es perpetuen, afecten especialment l’R15 i, en general, també van ser una de les causes que va provocar més disfuncions en el servei al país, amb 35 dies a la bifurcació de Vila-seca entre l’abril i el juny del 2022, a més de mitja dotzena de casos més entre Sant Vicenç de Calders i Tarragona entre octubre i novembre del 2022.
En el temps analitzat, destaquen també interrupcions notòries i sobtades del servei com l’incendi a les instal·lacions d’Adif a Gavà el maig del 2023, l’avaria al sistema de telecomunicacions al Control de Trànsit Centralitzat (CTC) del gestor d’infraestructures ferroviàries que el 9 de setembre del 2022 va dixar sense servei Rodalies i Regionals unes hores tot i que les conseqüències se van arrossegar tot el dia; el robatori de coure el 12 de maig del 2024 -la mateixa jornada de les darreres eleccions al Parlament-; el descarrilament d’un Talgo a Sitges el setembre del 2022 o l’incendi al quadre de senyals de Gavà el maig del 2023, que ha sigut comptabilitzada com una sola incidència, però que va tindre un enorme impacte amb retards i una circulació de trens molt menor a l’habitual durant vint dies a l’R2 sud i regionals del sud, incloses les dos línies ebrenques. A més, el juny del 2022, un tren Regional de l’R16 va xocar contra una locomotora de mercaderies de l’empresa Captrain a Vila-seca i va dixar una vintena de contusionats de diversa consideració amb afectacions durant un dia.
Obres a roda i treballs pendents
Les dades recopilades pel Departament de Territori no inclouen el tall de les obres de Roda de Berà, que va començar l’1 d’octubre de l’any passat i va obligar usuaris de les comarques del Camp de Tarragona i l’Ebre a haver d’agafar el bus en alguns trams de les línies de Regionals i a planificar amb molta antelació els seus desplaçaments. Les incidències, però, no van acabar a principis de març, amb la finalització de l’obra, ja que s’han seguit acumulant nombrosos retards. De fet, és això el que ha acabat d’encendre els ànims dels usuaris. I encara cal enllestir treballs a Sant Vicenç de Calders; instal·lar el tercer fil -per a permetre l’ample europeu a les vies- de Vila-seca cap al nord i posar directament ample internacional de Vila-seca cap al sud, fins a Castelló, incloent-hi el ramal fins a la terminal de Tortosa. Estos treballs continuaran llastant les prestacions del servei.
Pel que fa a les vagues, a la resposta parlamentària rebuda per Junts només hi consten sis jornades amb afectacions per este motiu, concretament el 30 de setembre, l’1, 4, 5, 7 i 8 d’octubre del 2021 arran d’una convocatòria del sindicat de maquinistes SEMAF contra el possible traspàs de Rodalies a la Generalitat i per a demanar que es recuperessen els llocs de treball i circulacions prèvies a la pandèmia, entre altres motius.