L’exalcalde de Girona, Joaquim Nadal, ha posat sobre la taula la seva experiència en la transformació del nucli antic de Girona en una conferència al Museu de Tortosa, organitzada per Movem Tortosa, amb l’objectiu de compartir el seu model d’èxit amb la capital ebrenca. Nadal ha destacat que el repte principal és establir un pla estratègic, a llarg termini, que detalli tots els aspectes i reptes urbanístics a desenvolupar. “A Tortosa s’han fet moltes coses però el marge per fer-ne és amplíssim”, ha assenyalat. “Si l’Ajuntament inverteix en l’espai públic, es troba la solidaritat dels inversors privats i es produeix la complicitat i l’engranatge perquè tot comenci a funcionar”, ha afegit.
“Sense ànims de donar lliçons a ningú”, l’exalcalde de Girona, Joaquim Nadal, ha defensat que la transformació d’un nucli històric, amb enormes similituds i problemàtiques superades a Girona, com és el de Tortosa, ha de passar per una transformació urbanística no només de l’espai públic sinó també, i sobretot, dels edificis més deteriorats i abandonats. Un pla estratègic de transformació, que Nadal ha defensat com a fonamental per a la millora i rehabilitació del nucli històric, no pot determinar per si mateix quins seran els fluxos del mercat de l’habitatge i de la demografia però ha remarcat que ajuda a fixar “unes línies” que produeixen el canvi social i ajuden a atreure nous residents als barris històrics.
“No cal treure ningú d’on viu, al revés. El pla és per millorar les condicions de vida dels qui hi viuen i és en els centres històrics que s’han buidat que existeix la capacitat de recepció de gent, si es rehabiliten els edifici i es posen habitatges al mercat”, ha assegurat. “La captació de nous habitants compensa sociològicament un centre històric que en un moment determinat pot haver col·lapsat”, ha afegit.
Per aconseguir els recursos, Nadal ha apuntat cap a totes les opcions administratives públiques i privades a les quals es pugui reclamar ajuts financers. Des de la Generalitat, l’1% Cultural de l’estat espanyol, els fons europeus, fins a patrocinadors privats, entre molts d’altres. “La vida no es guanya portant activitats externes artificials, es fa portant gent a viure al barri i cal crear les condicions perquè passi i aquesta estratègia ha funcionat a tot arreu”, ha insistit Nadal.