HomeEntrevistesMarta Domènech · “Les Terres de l’Ebre heu sabut fer bandera del...

Marta Domènech · “Les Terres de l’Ebre heu sabut fer bandera del patrimoni natural i material que teniu”

Marta Domènech directora general de Turisme de la Generalitat

Esta setmana s’han presentat les tres inversions turístiques a les Terres de l’Ebre finançades amb els fons Next Generation.

Els 9 milions d’euros que arribaran a les Terres de l’Ebre són diners que han estat en competència amb moltíssims altres ajuntaments d’arreu de Catalunya. L’any passat van presentar-se al voltant de 75 projectes per un valor de 540 M€: en teníem 69, i d’estos, 9 M€ vindran aquí, a l’Ebre. És important remarcar-ho per a veure la quantitat de competència i projectes que s’han presentat.

Un és l’extensió de la Via Verda del Parc Natural del Delta de l’Ebre.

És un projecte de la Diputació de Tarragona, que està dotat en 5 M€. Seran 23 km de nova via verda accessible per al turisme esportiu, cosa que permetrà a la destinació ajuntar els Ports amb el Delta, ajuntar la muntanya i el mar. Per tant, és un projecte que cohesiona el litoral amb l’interior, que es puntua molt bé en este sentit, perquè agafa quatre municipis. Parla molt de la digitalització quant a senyalització i també de la mètrica de comportaments de l’usuari turístic, i del resident, d’estes vies. Això ens permetrà tenir mètriques i indicadors, per a després fer polítiques turístiques i de màrqueting adequades al comportament dels usuaris. També és molt important el tema de l’accessibilitat, i, per això, s’hi preveuen rampes perquè puga ser un turisme per a tothom.

Anem al Montsià, a Amposta, on s’ha aprovat el Pla de sostenibilitat turística. En què consistix?

El seu projecte, que ha estat molt ben valorat i posa en relleu el patrimoni natural, rebrà 2 M€ i preveu un vaixell 100 % sostenible, que també és un dels eixos que es puntua molt bé dins la tècnica dels projectes de sostenibilitat turística en destí, que és tot allò que té a veure amb sostenibilitat, eficiència energètica, competitivitat, transició verda, accessibilitat, digitalització i reivindicar allò que ja tenim i generar infraestructura turística al seu voltant.

A la Ràpita s’ha aprovat el projecte Ròtula Delta.

La Ròtula Delta també està dotada amb 2 M€. El que pretén és ajuntar la Ràpita amb el Parc Natural del Delta de l’Ebre. És una millora per als residents, però també per als visitants del voltant de la ròtula, que acabarà unint la part més urbana amb la part més rural.

Coneix molt bé les nostres terres, que són Reserva de la Biosfera, i que tenen dos parcs naturals i un important patrimoni històric. Creu que és correcte el model turístic que estem gestionant aquí?

El turisme a Catalunya és una prioritat, ja que representa el 12 % del Producte Interior Brut i el 14 % de la Seguretat Social. Hem de tenir en compte que som una indústria arrossegadora i tractora de moltes altres. Un exemple d’això és que durant el confinament a causa de la pandèmia moltes indústries -excepte la turística-, van continuar funcionant, i el PIB català va caure 7 punts. Imagineu com n‘és de cabdal el sector turístic a casa nostra. D’altra banda, hi ha comarques on el turisme representa el 33 % del PIB. Per tant, ser una destinació turística o no ser-ho, no és una opció, sinó una necessitat. Respecte de si és o no un bon model, ara està en un moment cruïlla. Tenim una emergència climàtica, una emergència “de guerra”, d’eficiència energètica, estan apujant els preus de les matèries primeres…; i el turisme no pot ser aliè a tot això. Estem advocant per un canvi de model i ens estem preguntant quin país, en termes turístics, volem dixar als nostres fills i nets. Hem de fer una estructura segons la qual la gent puga viure del turisme de l’1 de gener al 31 de desembre, i això vol dir desestacionalitzar el turisme, diversificar l’oferta, distribuir la gent per tot el territori i buscar un tipus de client que, ja que ve, faça la màxima despesa possible al nostre territori. En este sentit, creiem que l’enoturisme i la gastronomia hi tenen molt a dir.

Enguany s’ha presentat l’estratègia de turisme enogastronòmic per als pròxims 5 anys, i, aquí, l’Ebre hi tenim alguna cosa a dir.

Hi teniu molt a dir perquè gaudiu d’un gran patrimoni material; en termes d’agricultura, de mar, teniu una gran cuina del producte marítim, però també del vi i de l’oli. Les Terres de l’Ebre són unes terres que ens escoltem i mirem de manera molt oberta, perquè teniu un patrimoni, amb la garnatxa blanca, del qual heu sabut fer molta bandera, com també de la galera, els musclos i les ostres. Tota esta matèria primera ens fa explicar qui som Catalunya com a destinació culinària, més enllà de les 64 Estrelles Michelin que ja tenim i algunes de les quals estan aquí, a l’Ebre, i que són filles de la cuina d’aprofitament, de la cuina de la padrina, del xup-xup. Això és un tret identitari de cadascun dels territoris, i el que hem d’aconseguir és explicar al món estos valors i trets diferencials a través de la cuina i del vi, ja que la gent que es mou per estos interessos ho fa tot l’any, no ve només a gaudir del sol i la platja.

Som un territori amb productes de km zero de molta qualitat, però també patim despoblament i l’envelliment de la població. Projectes com el de l’enogastronomia poden ajudar a fer que això no passe?

Evidentment, però també amb les infraestructures en què invertirem els fons Next Generation. Són inversions que es fan en equipaments, perquè jóvens, autònoms i empresaris s’hi puguen lligar i estirar aquella infraestructura, capitalitzant-la. Són palanques per a dotar els territoris de capacitat pròpia per a generar la infraestructura turística que necessiten per a explicar que són destinacions en si mateixos.

Redaccio
Redaccio
Periodistes
ARTICLES RELACIONATS

DEIXA UNA RESPOSTA

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu aquí el vostre nom

+ 65 = 66

Últimes notícies