HomeMobilitatTrens Dignes vol concreció en l’afectació de les obres de l’ample europeu

Trens Dignes vol concreció en l’afectació de les obres de l’ample europeu

La plataforma Trens Dignes per a les Terres de l’Ebre ha tornat a demanar esta setmana informació concreta sobre l’afectació de les obres per a instal·lar ample europeu al corredor mediterrani, entre Sant Vicenç de Calders i Tarragona, i entre Tarragona i Castelló.

L’Administrador d’Infraestructures Ferroviàries (Adif) va adjudicar estes obres a finals del 2021, però si bé s’han portat a lloc les travesses d’ample europeu o internacional en alguns trams, el gros dels treballs no s’ha abordat i, com alerta la plataforma, comportarà restriccions totals o parcials en els serveis ferroviaris que connecten les Terres de l’Ebre amb Tarragona o Barcelona.

Una de les previsions que feia l’ens públic que gestiona la xarxa ferroviària, a través d’un document fet públic per Trens Dignes, era que el setembre del 2024 començaria la implantació de l’ample mixt -el tercer fil que permet l’ample europeu- en el tram Sant Vicenç-Tarragona, la qual cosa tallarà la connexió ebrenca en tren amb Barcelona perquè durant cinc mesos no hi haurà trànsit ferroviari en este tram. Pel que fa als canvis que cal fer a la via des de Tarragona cap al sud, si bé no hi ha data exacta per a materialitzar l’ample europeu, sí que s’hi preveuen talls nocturns de vuit hores a les dos vies i talls parcials d’una de les dos vies generals. L’Adif contemplava que les obres estiguen enllestides el 2026, però els retards acumulats ho posen en dubte.

A tot això, Trens Dignes reafirma en un comunicat el que ja va exigir en una compareixença de premsa fa un parell de setmanes: que “és fonamental saber amb precisió quina serà la durada i afectació en el nostre territori d’estes obres, per la qual cosa demanem als responsables informació concreta tant dels trajectes afectats com de la durada.” En la mateixa línia, reclamen que s’aprofiten les obres al corredor per a “retornar a les Terres de l’Ebre allò que es mereixen” quant a prestacions del servei de tren.

Esta vegada, el grup de pressió va més enllà i exigix als representants polítics, tant de la Generalitat com els alcaldes i alcaldesses, “previsió i solucions”. “Som conscients que molts d’estos càrrecs polítics estan de forma provisional fins que no es forme un nou Govern. Però les necessitats de la població no s’aturen”, assenyalen.

Recorden, una vegada més, que les Terres de l’Ebre ja s’han vist afectades amb certa regularitat per “avaries, endarreriments i manca de freqüències” que han llastat el servei i li han restat “fiabilitat”, cosa que hauria comportat que “molta gent s’haja passat al transport privat o concertat, just al contrari que a la resta d’Europa, on es prioritza el transport en tren, molt més sostenible, i es deixa per al de proximitat al bus o al vehicle privat”. Este és el model que la plataforma ciutadana reclama per a l’Ebre: el tren per a llargues i mitges distàncies, i el bus per a la capil·laritat d’“un territori amb molts pobles i ciutats sense transport públic”.

També assenyalen incompliments flagrants com el retorn del tren d’alta velocitat a la relació Tortosa-Barcelona. L’Avant que feia este recorregut no va durar ni dos mesos. Se va interrompre el servei per la pandèmia, el març del 2020, i no ha tornat a estar operatiu per molt que Trens Dignes ho demanés en una compareixença al Parlament de Catalunya i que el Congrés dels Diputats ho aprovés el desembre del 2022.

Finalment, Trens Dignes demana una vegada més una veritable estació intermodal a l’Aldea, “com a eix de totes les comunicacions del territori, trens, busos i vehicles particulars”, i que es desplegue el projecte de tramvia per a les Terres de l’Ebre. Els activistes s’hi referixen com “el Carrilet del segle XXI, dissenyat per un enginyer ebrenc i el més sostenible dels set programats a Catalunya”.

O.M.J
O.M.J
Periodista
ARTICLES RELACIONATS

DEIXA UNA RESPOSTA

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu aquí el vostre nom

30 + = 38

Últimes notícies