Un recent estudi dut a terme per la infermera Teresa Antich del Col·legi Oficial d’Infermeres de Tarragona (CODITA), en col·laboració amb el Programa Salut i Escola, ha posat de relleu la importància de la formació en salut menstrual entre els joves. Durant el curs 2022-2023, es va desenvolupar el programa “La meva regla, les teves regles” a dos centres educatius de Tarragona, on un total de 127 alumnes de 3r d’ESO van participar en un taller educatiu sobre el cicle menstrual, els productes menstruals reutilitzables i els tabús que encara existeixen al voltant de la menstruació.
Resultats de l’Estudi
El 90% de les noies coneixia ja l’existència dels productes menstruals reutilitzables (PMR), però el 81% no havia utilitzat mai cap d’aquests productes. La copa menstrual va ser el producte amb més acceptació, amb un 66% de les joves mostrant-se favorables a utilitzar-la en el futur.
El 82% de les noies va informar que el dolor menstrual havia provocat que deixessin d’assistir a classe o a altres activitats en diverses ocasions, fet que posa de manifest la necessitat de continuar treballant per una millor gestió del dolor menstrual i oferir suport des de l’atenció sanitària i educativa.
Els resultats del taller van ser molt positius, especialment entre les noies, que van valorar l’activitat amb una puntuació de 8,4 sobre 10. Els nois van donar una valoració de 7 i els alumnes no binaris van puntuar amb un 6,3. Per la infermera de CODITA, Teresa Antich, “aquestes dades mostren l’impacte significatiu del taller en tots els participants, demostrant la necessitat d’abordar la salut menstrual de manera oberta i sense prejudicis”. De fet, la infermera explica que “l’objectiu principal d’aquest taller va ser trencar tabús i estigmes sobre la menstruació, oferint als adolescents la informació necessària per prendre decisions informades sobre la seva salut menstrual”.
Per tant, les sessions van permetre als alumnes, tant nois com noies i persones no binàries, conèixer el funcionament del cicle menstrual i aprendre sobre els productes menstruals reutilitzables com les copes menstruals, les bragues menstruales i les compreses reutilitzables, així com el seu impacte ambiental.
Per tot això, la infermera de CODITA conclou que “aquest projecte ha contribuït a empoderar els adolescents per prendre decisions informades sobre la seva salut menstrual, alhora que ha ajudat a promoure una major equitat menstrual i a sensibilitzar sobre l’impacte ambiental dels productes d’higiene femenina. Les infermeres, mitjançant la nostra tasca educativa, esdevenim fonamentals en aquesta transformació, treballant perquè els joves adquireixin una major consciència sobre la importància de cuidar la seva salut de manera responsable”.