HomeSocietatUna quinzena de comerços d’Amposta, adherits a la campanya “Mirades que cuiden”

Una quinzena de comerços d’Amposta, adherits a la campanya “Mirades que cuiden”

L’Ajuntament d’Amposta ha engegat “Mirades que cuiden”, un nou projecte per a abordar la solitud no volguda en la tercera edat i detectar problemes relacionats amb la salut que puguen patir les persones d’este col·lectiu i que puguen passar desapercebudes, precisament, pel fet d’estar soles. La idea es basa en una xarxa integrada pels Serveis Socials de l’Ajuntament, els comerços locals i també els serveis sanitaris de la ciutat.
Mirades que cuiden” és una iniciativa inclosa en el Pla d’Envelliment Actiu i que destaca per involucrar els establiments comercials com a agents detectors de situacions anòmales entre la gent gran, gràcies al contacte directe que tenen al llarg de la jornada laboral amb la gent. Moltes d’estes persones grans són clients habituals de panaderies, merceries i cafeteries. Amb l’adhesió a la iniciativa, els treballadors, si veuen que una persona habitual en l’establiment dixa d’anar-hi, podran alertar els Serveis Socials perquè inicien un protocol amb l’objectiu d’esbrinar què ha passat. El projecte ha tingut una gran acollida entre els comerços i, tot i portar només unes setmanes en funcionament, molts s’han posat en contacte amb el consistori i una quinzena ja s’hi han adherit.

Entre els tipus d’establiment que més habitualment freqüenten les persones grans hi ha les farmàcies. Totes les que hi ha a la ciutat ja formen part de la nova xarxa. “Hem començat amb les farmàcies, que coneixen bé la gent gran i poden detectar certes situacions, veure que la persona no està bé o que fa dies que no va. Amb les farmàcies és molt fàcil, saben de salut i de seguida van estar disposades a formar part del projecte. De fet, faciliten molt la feina, estant en contacte amb gent i també pels coneixements que ja tenen”, explica Núria Ferré, regidora de Drets Socials i Ciutadania, assenyalant que s’han interessat diferents models de negoci, des de botigues de roba fins a llibreries i panaderies.

Pel que fa al funcionament, la regidora detalla que “hi haurà un formulari a través del qual els comerços podran explicar quina situació han detectat i a partir d’allí es farà el desplegament d’atenció a través dels equips bàsics de serveis socials per mirar quina és la situació de la persona”. Un cop l’àrea rep la informació, comprovarà si aquella persona està sent atesa per Serveis Socials i si tenen constància del motiu pel qual la persona fa dies que no va al local. Si en la cerca no es detecta cap vincle amb l’àrea, el següent pas és remetre l’atenció al Centre d’Atenció Primària per a esbrinar si l’absència es deu a alguna operació, ingrés hospitalari o algun altre problema que impedisca a la persona fer vida normal. En cas que la cerca no done resultats, el CAP se posarà en contacte directe amb la persona i es procedirà segons el que siga necessari.
Els establiments adherits a la campanya faran formació especialitzada i rebran un distintiu que els identifique. En este hi constarà un QR on els ciutadans també podran alertar sobre algun cas. En este sentit, Ferré destaca també que les persones a títol individual que vulguen formar part de la xarxa també podran fer-ho. Podria ser el cas, per exemple, d’un veí.

De moment, la campanya posa el focus en les persones més grans, però segons la regidora, no descarten, en un futur, també poder fer esta detecció de problemes en persones amb dependència.

D’altra banda, la regidora de comerç a l’Ajuntament d’Amposta, Anna Tomàs, destaca que el projecte és possible gràcies al contacte directe del petit comerç de proximitat, que manté una estreta relació amb els clients. “Sempre intenten ajudar en les coses de la ciutat. Ells ja saben qui és la persona i la coneixen”, diu Tomàs, afegint que fins al moment “s’han adherit bastants comerços” i que “tota ajuda sempre és bona”.

“Bon dia. com estem”

L’any 2017 l’Ajuntament d’Amposta, a través del Departament de Serveis Socials va crear “Bon dia, com estem”, un projecte conjunt amb el cicle formatiu de grau mitjà d’Atenció a Persones en Situació de Dependència (APESID) de l’Institut Montsià, amb l’objectiu d’acompanyar les persones grans en situació de soledat no volguda. En l’activitat els alumnes trucaven setmanalment a les persones grans i compartien amb elles estones que també servien per a crear un vincle intergeneracional. Això va ser la llavor d’un segon projecte anomenat “Bon dia, compartim”, que incloïa altres activitats com un acompanyament a l’hora de fer la compra o la creació d’un pòdcast per a donar veu a este col·lectiu. Enguany l’Àrea d’Atenció a les Persones ha fet un pas més enllà i ha creat esta xarxa de detecció de problemes de salut, en este cas aprofitant els vincles ja existents entre la gent gran i els comerços.

ARTICLES RELACIONATS

DEIXA UNA RESPOSTA

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu aquí el vostre nom

Últimes notícies