Albert Pagà -popularment conegut a les xarxes socials com ‘Berti’, Joel Prieto -‘Fetitxe 13’, de Versembrant, Maite Mestre, gestora cultural d’Artra, i Marco Antonio, d’Ebreibosc, han estat els escollits pels Serveis Territorials de Cultura de les Terres de l’Ebre -amb la col·laboració dels d’Ensenyament- per a impulsar una quarantena d’activitats als centres educatius del territori -tant de primària, com de secundària-, amb l’objectiu de treballar -hi el patrimoni artístic, l’arqueològic i la política lingüística.
Així, durant este primer trimestre s’han iniciat una sèrie de tallers i xarrades que, segons ha explicat la directora territorial de Cultura, Victòria Almuni, “d’una banda, pretenen apropar la cultura a les escoles a través de l’arqueologia i l’artesania experimental; i, d’altra banda, treballar l’ús social de la llengua, així com les creacions artístiques, entre l’alumnat de secundària”.
Almuni afegix que “més enllà de promocionar la cultura entre els adults, també volíem incidir en la base, apropant-la als més jóvens, perquè seran els futurs consumidors de productes culturals”.
En este sentit, Albert Pagà oferirà un total de 14 xerrades arreu dels instituts ebrencs per a parlar de la seua experiència personal com a creador de continguts en català a les xarxes socials. “Volem canviar el marc cognitiu dels jóvens, que es pensen que per a triomfar a les xarxes socials han de parlar un altre idioma, com el castellà, per a arribar a més gent”, diu Pagà, que afegix que “no és una classe de català, perquè la sort que tenim aquí, al nostre territori, és que l’escola catalana hi està molt consolidada, i les estadístiques així ho diuen: som la zona de Catalunya on es parla més català. Però sí que volem enfortir el nostre dialecte, per a dixar d’acomplexar-nos i utilitzar-lo allà on anem”.
La cooperativa Versembrant realitzarà dos tallers de rap, un a l’Institut Despuig de Tortosa i l’altre, a l’Institut de Tecnificació d’Amposta. Tindran una durada de 8 hores i inclouen tant la part tècnica, com a partir de l’alquímia entre la poesia i la música sorgix el rap, com la creació d’una cançó, l’enregistrament de la peça i la gravació d’un videoclip per a plasmar el treball realitzat. “Amb estos tallers no només aproparem el rap a les aules i als jóvens, sinó que també dinamitzarem el català, potenciarem la creativitat escrita i musical, democratitzarem el procés creatiu, i fomentarem la consciència crítica del jovent a partir de la praxi de valors com la igualtat i la no discriminació; i, d’alguna manera, transformarem les emocions en una catarsi a través de la creació”, conta Joel Prieto.
La cooperativa Artra serà l’encarregada de portar l’artesania a les escoles del territori, amb 12 tallers experimentals, per a fer valdre l’artesania tradicional i la contemporània de les Terres de l’Ebre. Segons Maite Mestre, es tracta “d’accions culturals i educatives, de caràcter inclusiu, per a posar en contacte el col·lectiu artesà amb els infants, que podran emportar-se la peça que facen a casa”. Així, hi participen el ceramista Josep Papaseit, la barretaire Jordina Bravo, la cotonera Pilar Girbes, tres artesanes d’Art Pauma del Mas de Barberans, Pere González, que fa artesania en 3D, la llatadora Gisela Chortó, Montse Catalan, que hi farà dos tallers, un de filadora i teixidora i l’altre, de tintorera, la sabonera Roser Giné, al guarnicioner Òscar Espinós, al lutier Sergi Masip i el també ceramista Joan Cortiella.
Marco Antonio Pla, de l’entitat Ebreibosc, presentarà cinc propostes d’activitats vinculades a l’arqueologia: la talla lítica, l’art rupestre, la ceràmica neolítica, la cordelleria o els collarets, les denes i els gravats. Així, els infants podran aprendre a fer foc, a crear goma d’enganxar i a polir pedra, entre d’altres, a partir de materials que es troben en la natura i de la transformació de les matèries primeres, i comprendre, així, les necessitats de la comunitat en èpoques prehistòriques. Els tallers s’impartixen este primer trimestre, però la voluntat és fer-los altres anys.