HomeOpinióCorrupció i poder al Renaixement

Corrupció i poder al Renaixement

Este Renaixement, l’empresa Visitur, amb seu al Museu de la catedral tortosina, oferix per segon any consecutiu la ruta teatralitzada Corrupció i Poder, interpretada per sor Magdalena Aldana i Amich. En la primera edició més de 180 persones van poder gaudir d’este producte turístic: cultural i familiar, basat en la difusió del patrimoni, d’una manera diferent. No és una visita guiada, és un espectacle, on de manera divertida s’expliquen vint emplaçaments -des de la seu de la Taula de Canvis fins a la Catedral- amb històries reals que van passar en ple Renaixement, a la Tortosa del segle XVI.

Magdalena Aldana (1537-1594) era filla dels nobles tortosins, Magdalena Amich (procedent d’una família de juristes tortosins) i Joan d’Aldana, pertanyents a una de les famílies més riques i benestants de la ciutat. Van contraure matrimoni el 1527 i van tenir quatre fills: Marc Antoni (militar i escriptor), Cèsar (doctor en lleis i eclesiàstic, capellà de Felip II), Mateu-Aníbal (militar casat amb Anna Vicenta Despuig i Curto, filla de l’escriptor tortosí Cristòfol Despuig), Magdalena (priora de la Ràpita) i Quint-Sertori (militar).
El pare de Magdalena, Joan d’Aldana, va ser un noble, cavaller i militar, serví en les campanyes italianes sota les ordres d’Hug de Montcada i Ramon de Cardona, virreis de Sicília i de Nàpols respectivament. Sent oficial, va capturar a la batalla de Pavia (1525) el rei de França, Francesc I, i va ser reconegut per tal gesta i per posteriors, amb privilegis i honors.

Com a agraïment als serveis prestats de manera continuada a la Corona, el rei Felip II va protegir especialment esta família, i mitjançant ordres reials, el 1556 va concedir una pensió vitalícia a Marc Antoni, Quint Sertori i Mateu, i a Cèsar el va anomenar l’any 1566 regent del castell de Capua, al regne de Nàpols.

Magdalena va passar de ser una monja del convent de Santa Magdalena de València a ser traslladada a la seua ciutat natal i  nomenada priora del Convent de la Ràpita, de l’orde de Sant Joan, conegut també com l’orde de les hospitalàries. Este té el nom de la Ràpita perquè el seu primer emplaçament era a Sant Carles de la Ràpita, però degut als atacs dels pirates a la costa, se van veure obligades a marxar d’aquell indret.   

Tenint en compte la gran devoció que la ciutat de Tortosa li tenia a l’orde de les hospitalàries, el convent va fer cap a la ciutat de Tortosa, i va ser liderat per Magdalena juntament amb altres filles de nobles i dos criades a la seua disposició. En aquella època, era tot un honor per a una família benestant que alguna filla o fill s’encaminés cap al món eclesiàstic. 
Magdalena Aldana és interpretada per l’autora dels llibres sobre el segle XVI La taula de canvi i dipòsits de la ciutat de Tortosa 1587-1590, publicat l’any 2013 i premiat per la Fundació Duran i Martí de Tortosa, i La ruta de la Taula de Canvis, del 2018, editat per Visitur, que són els fonaments de l’espectacle, i també canta en diferents moments de la ruta tres cançons d’estil trobador: Tenim una gran vila, Jo sóc Magdalena Aldana i  El botxí Joan de les Fantasies.

 La seua indumentària és original del segle xvi, confeccionada per  una empresa especialitzada en  indumentària medieval ubicada a la localitat de Casp, i evoca amb exactitud i precisió la roba i els complements que la noble  priora del Convent de la Ràpita usava en aquella  època, fet que dona més veracitat al paper. 

El producte turístic consistix en vint historietes, basades en l’època del Renaixement, on trobem pirates, bandolers, nobles, esclaus i cavallers… que parlaran dels estrats socials, dels poders executiu, legislatiu, judicial i religiós. La línia divisòria dels poders era inexistent… i la corrupció, la justícia inquisitiva, les desigualtats socials i els fraus afectaven els estaments socials de diferent manera. Per a acabar amb la trista conclusió que els anys passen i la història no canvia. 
Aquest any s’han inclòs cinc històries noves a la ruta: El mustassaf i les ordenances a la ciutat.; el Clavari i les dues clavaries de la ciutat; la casa de les dones de companyia i el Calvari; el consell secret a la casa de la ciutat; el poder de la ciutat de Tortosa gràcies a les Salines del Rei, i el pont de les barques.

Cinta Accensi
Cinta Accensi
Profesora d'economia
ARTICLES RELACIONATS

DEIXA UNA RESPOSTA

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu aquí el vostre nom

+ 40 = 45

Últimes notícies