HomeSense categoriaEscoles i instituts tornen a obrir portes a les Terres de l’Ebre,...

Escoles i instituts tornen a obrir portes a les Terres de l’Ebre, pràcticament sense alumnes

EDICIÓ PAPER // Els centres escolars de les Terres de l’Ebre han tornat a obrir portes este dilluns, però pràcticament sense alumnes. Una situació que s’ha repetit a la gran majoria d’escoles i instituts de les regions sanitàries de Catalunya que ja es troben a la fase 2 del desconfinament. L’activitat lectiva se seguix impartint de forma telemàtica fins a final de curs -el dia 16 de juny- i l’assistència és sempre voluntària, amb notificació prèvia i signant una declaració responsable.

A l’Institut Julio Antonio, de Móra d’Ebre, amb l’obertura de portes de dilluns no hi va assistir ni un sol alumne, una situació que també es va donar en altres escoles de les Terres de l’Ebre, com les de Sant Llàtzer i Ferreries, a Tortosa. A l’escola Lluís Viñas, a Móra d’Ebre, el dilluns van rebre dos alumnes d’educació infantil, i a l’escola Agustí Barberà, d’Amposta, només un. “És una situació molt atípica, hem fet tot un pla d’obertura per a alumnes d’educació infantil i també de primària, on estem oberts a alumnes de sisè en horari establert i els alumnes d’altres cursos han de notificar prèviament que vindran. El primer dia, només hem tingut dos alumnes d’Educació Infantil”, ha explicat la directora del centre, Elisenda Ventura, en declaracions a Ràdio Móra d’Ebre.

En centres de Zona d’Escolarització Rural (ZER), com ara l’escola La Pineda, de Tivenys o la de Xerta, entre altres, sí que han rebut alguns alumnes. En el cas de Tivenys, esta setmana han anat a l’aula cinc alumnes de la classe conjunta del primer cicle de primària (primer i segon), cinc alumnes més a la classe de cicle mitjà (tercer i quart) i quatre a la de cicle superior (cinquè i sisè), tres dels quals de sisè. Per als alumnes d’este últim curs de primària sí que s’aconsella fer algun tipus d’activitat educativa per a encarar millor el canvi de cicle.

A l’Institut Cristòfol Despuig, de Tortosa, l’assistència de l’alumnat dels quatre cursos d’ESO ha estat “molt reduïda” durant tota la setmana, segons explica el director del centre, Ramon Subirats. Sí que han rebut, però, els alumnes de segon de batxillerat en una sessió orientativa de cara a les Proves d’Accés a la Universitat (PAU). “Ha estat una sessió per a aclarir dubtes i encarar les últimes setmanes de preparació de les PAU, on els alumnes han hagut de portar una declaració responsable, venir amb mascareta i rentar-se les mans a l’entrada”, detalla Subirats. Ara, seguiran preparant la selectivitat des de casa, amb l’assessorament dels professors per via telemàtica. De cara a final de curs, està previst que a l’Institut Cristòfol Despuig s’organitzen també altres sessions presencials per a estudiants d’ESO, amb grups reduïts de quinze alumnes, per tal de fer el darrer assessorament al canvi de curs i també per a resoldre alguns últims tràmits, com ara la devolució de documents de la biblioteca, la recollida de material dels alumnes i també per a acomiadar-se del personal docent. Tot i això, l’avaluació del tercer trimestre i les recuperacions dels dos trimestres anteriors serà de forma telemàtica, com a la resta de centres. “Es faran avaluacions que poden consistir en activitats d’escriure textos amb un límit de temps, respondre qüestionaris en línia o fer exàmens orals. Des del centre treballem en diverses eines que ens possibiliten fer l’avaluació, i també han permès als alumnes seguir les matèries amb tasques setmanals i quinzenals durant tot el tercer trimestre”, explica Subirats.

De cara al proper curs, però, els directors dels centres coincidixen a assegurar que “no hi ha directrius en ferm” i tot dependrà de l’evolució de la pandèmia i les instruccions que arriben des del Departament d’Ensenyament. Des de la conselleria que dirigeix Josep Bargalló s’està plantejant tot un protocol per a evitar aglomeracions a les portes dels centres que només tenen una entrada i també per a treballar en grups més reduïts, incrementant els espais destinats a fer classe.

“Un aparcament d’alumnes”
L’obertura dels centres escolars ha generat malestar en alguns sectors del personal docent. Una de les principals crítiques arriba des de la Junta de Personal Docent de les Terres de l’Ebre. El seu president, Marc Martínez, ha assegurat a Ràdio Móra d’Ebre que “és totalment irresponsable i precipitada” la tornada a les escoles. Martínez ha definit que l’obertura respon a “criteris polítics i econòmics més que a criteris pedagògics”. “D’una banda, perquè el curs s’havia plantejat per a acabarse telemàticament i de l’altra, veiem com encara hi ha risc de contagi, les mesures de seguretat s’han plantejat de forma precipitada i encara no hi ha immunitat de grup”, argumenta. Des dels sindicats de la Junta demanaven un sistema de permisos retribuïts per als progenitors que treballen. “La conciliació es podria fer a casa, tenint cura dels fills i amb una prestació. Però el govern ho ha volgut fer a cost zero i convertint les escoles en un pàrquing d’infants”, sentència Martínez.

Andreu Prunera
Andreu Prunera
Periodista
ARTICLES RELACIONATS

DEIXA UNA RESPOSTA

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu aquí el vostre nom

52 + = 61

Últimes notícies