TERRES DE L’EBRE // El temporal excepcional Gloria va afectar gran part de la costa catalana, principalment la costa ebrenca, on va causar danys estructurals als ports de l’Ametlla de Mar, l’Ampolla, les Cases d’Alcanar i, en menor afectació, al port de Sant Carles de la Ràpita.
Ports de la Generalitat està executant obres d’emergència a les quals destina 7,8 milions d’euros amb l’objectiu de tenir els ports preparats abans dels temporals d’hivern.
Les obres dels ports de les Cases i la Ràpita ja estan acabades i les reparacions dels ports de l’Ametlla de Mar i l’Ampolla, de major envergadura, es preveuen enllestir a finals d’any. El director general de Ports de la Generalitat, Joan Pere Gómez Comes, ha posat en valor la inversió feta en les obres d’emergència als ports ebrencs: “Destinem 7,8 milions d’euros a la reparació dels danys estructurals ocasionats pel Goria als ports ebrencs per garantir la protecció de les persones, les activitats i les instal·lacions”. Gómez ha afegit que “als ports de la Cala i l’Ampolla fem un pas més i els adaptem al canvi climàtic”.
L’Ametlla de Mar
Al port de l’Ametlla de Mar el dic de recer va rebre l’impacte d’ones de 6 metres d’alçada que van provocar la pèrdua de blocs d’escullera a l’exterior. El dic està dividit en tres trams i les zones més afectades van ser una part del primer tram, on arrenca el dic, i el tercer tram fins a la bocana, amb desperfectes a l’espatller, el passeig de l’espatller, el final del dic o morrot, el moll de llevant i els vials annexos. Les obres d’emergència suposaran una inversió de 3,9 milions d’euros.
La reparació contempla la reposició de blocs d’escullera en diferents punts exteriors del dic. El primer tram del dic ja està acabat. Ara, s’està arranjant el tercer tram en què s’està reposant l’escullera a l’exterior, es fa el recreixement de l’espatller en 1,5 metres d’alçada i es construeix adossat a l’espatller un botaones (element circular que té la funció de retornar al mar les ones quan impacten a l’espatller). La finalitat d’aquesta actuació és preparar el dic enfront d’episodis d’ultrapassament d’onatges en cas de forts temporals que poden posar en perill a usuaris i béns de la instal·lació portuària, tal com va posar de manifest el temporal Gloria del passat gener. També s’ha de reconstruir el morrot amb la col·locació de peces d’escullera. Després, es millorarà el passeig de l’espatller i es pavimentarà el moll de llevant. Gómez Comes ha explicat sobre aquesta actuació “arrangem el passeig de l’espatller molt afectat pel temporal i instal·lem una barana de seguretat perquè la ciutadania pugui passejar, i gaudir del port i del mar, integrant millor el port amb la població”.
L’Ampolla
El port de l’Ampolla va patir forts depassaments d’onatge del temporal Gloria, amb ones de 4 metres d’alçada que van provocar danys estructurals a l’escullera exterior i al morrot, així com desperfectes a les esplanades adossades al dic i el moll pesquer, i afectacions a les casetes de pescadors i al subministrament elèctric. Quan va finalitzar el temporal, l’Administració portuària va actuar amb celeritat per treure les xarxes de pesca i els estris de pescar del fons del port, que l’onatge havia tirat del moll a l’aigua, perquè posaven en risc la navegació de les embarcacions pesqueres.
El reforç del dic suposa la reposició de blocs d’escullera, el recreixement de l’espatller i la construcció d’un botaones, i la reparació de les esplanades adossades al dic i el moll de la pesca, amb una inversió de 3,7 milions d’euros.
Les obres d’emergència consisteixen en la reposició dels blocs d’escullera a la part exterior del dic per reforçar-lo i donar-li estabilitat. El dic es distribueix en tres trams, i l’espatller es reforça en els tres trams contra els depassaments dels onatges de futurs temporals amb un recreixement. En el primer tram aquest recreixement serà de mig metre, i en el segon i el tercer d’un metre cadascun. A més, es construirà un botaones adossat a l’espatller, a banda de mar, que amb el recreixement de l’espatller han de donar més estabilitat a la infraestructura i evitar nous depassaments d’onatge amb futurs temporals similars al Gloria. Un cop finalitzi el reforç del dic, es construiran les noves casetes de pescadors i es pavimentaran les esplanades i el moll de la pesca.
Les obres van començar amb la reparació de l’estructura del moll de la pesca i les esplanades adossades al dic de recer, per poder passar la maquinària que havia de reposar l’escullera a l’exterior del dic. Paral·lelament, es va crear un espai perquè els pescadors poguessin continuar desenvolupant la seva activitat mentre durin les obres. El director general de Ports ha comentat sobre aquestes reparacions: “Ports va donar una resposta ràpida als pescadors amb una actuació d’urgència per treure del fons del port els estris de pesca que s’havia endut la llevantada”. Gómez Comes ha afegit: “A més, vam habilitar un espai perquè l’activitat pesquera continués funcionant amb la normalitat que permet una obra d’aquesta envergadura”.
Les Cases d’Alcanar
El port canareu va patir afectacions al morrot i la pèrdua de blocs d’escullera a l’exterior del dic en diversos punts. Les obres d’emergència han consistit en la reparació del morrot, la reposició de blocs d’escullera al dic i l’arranjament del tram final del moll pesquer, amb una inversió de 192.000 euros.
El port de les Cases d’Alcanar és l’únic port de Catalunya que té orientada la bocana cap al nord-est, orientació que dona problemes d’agitació interior quan hi ha forts temporals de llevant, i Ports de la Generalitat està buscant la millor solució per resoldre aquesta situació. A la tardor, es preveuen fer estudis amb un assaig en una piscina de model físic d’una maqueta del port, a la Universitat d’A Corunya. Amb els resultats dels estudis, es definirà la millor solució i es redactarà un projecte constructiu per fer obres que solucionin els problemes d’agitació. Una actuació molt demandada pels sectors pesquer i nàutic del port.
Ports de la Generalitat inverteix 13 milions d’euros amb les reparacions dels danys estructurals ocasionats pel Gloria a nou ports catalans, i segons ha comentat Gómez Comes: “Un 60% d’aquesta inversió es destina íntegrament als ports ebrencs.”