L’Ajuntament de Móra la Nova (Ribera d’Ebre) trenca relacions comercials amb el BBVA en protesta per la reducció ser serveis a la sucursal de la població que afecta, especialment, els clients de més edat. El consistori procedirà a cancel·lar els tres comptes i els tres préstecs que manté amb l’entitat de forma gradual els pròxims anys per evitar penalitzacions. Segons ha explicat l’alcalde, Francesc Moliné, durant els últims mesos l’entitat ha reduït els serveis i l’atenció personalitzada a la sucursal del poble a la mínima expressió, obligant els clients a utilitzar el caixer automàtic, mitjans telemàtics o a desplaçar-se, amb les dificultats que això suposa, sobretot, per a la gent gran.
Lo cas de Móra la Nova no és nou i es ve repetint des de fa mesos en molts municipis ebrencs i tarragonins. El BBVA, que va heretar la xarxa d’oficines de Caixa Tarragona, n’ha tancat moltes o les ha reduït a la mínima expressió. L’atenció personal és d’unes poques hores durant dies concrets de la setmana per part d’un agent subcontractat amb funcions limitades.
En molts casos ja no s’atenen les peticions al taulell de reintegraments per part de gent gran –l’agent, com a molt, pot ajudar la gent gran a operar el caixer automàtic- o, fins i tot, demandes de canvi de fraccions de monedes per part de comerciants. “Fan el mínim del mínim“, es queixa l’alcalde moranovenc. Recorda que quan es tracta ja de contractar productes financers més complexos, com els plans de pensions, els clients són derivats a Móra d’Ebre.
L’alcalde recorda que, recentment, un veí de la població, jubilat i amb cadira de rodes, va decidir protestar per aquesta manca d’atenció davant de la sucursal amb un cartell denunciant metafòricament que li havien robat els seus diners. “Aquest home no es pot desplaçar a Móra d’Ebre“, subratlla.
“No pot ser que els bancs cada vegada desatenguin més a aquelles persones més afectades per la bretxa digital. Els nostres convilatans de més edat mereixen que els atenguin com és degut, no que se’ls abandoni“, assegura Moliné. La qüestió ja ha estat objecte de queixes institucionals i mocions aprovades pel ple, sense resultat.
Tot i que és conscient de que la mesura pot tenir un impacte “limitat”, subratlla la necessitat que el consistori es manifesti i actuï políticament donant suport a les reivindicacions veïnals. A la pràctica, ha explicat, el retorn dels tres crèdits pendents durant els pròxims anys i el tancament progressiu dels tres comptes –en alguns casos serà complicat, segons ha admès, perquè s’utilitzen per tràmits fiscals amb l’Estat, però es quedaran amb la quantitat mínima imprescindible- obligarà el consistori a treballar amb altres entitats sense oficina a la població. “Però no n’han tingut mai i no hi ha hagut reversió de serveis. Amb el BBVA hem perdut llençols cada vegada“, tanca.
Anys enrere, el municipi disposava d’una sucursal de Caixa Tarragona i una altra del llavors BBV, així com de l’actual Caixabank. Aquesta última és l’única que és manté, de moment, plenament operativa.