EDICIÓ PAPER // L’Institut de l’Ebre és l’únic centre de cicles de formació professional de les Terres de l’Ebre que, des de l’inici de curs, està oferint una formació híbrida, que barreja la presencialitat i les classes a distància. Segons indica el cap d’estudis del centre, Sisco Besalduch, dels seixanta grups que tenen a l’Institut de l’Ebre, trenta-tres estan seguint esta formació híbrida. “Això implica que quan a una classe no es pot respectar la distància de seguretat entre els alumnes, es dividix el grup, que de manera alternada seguix les classes des de l’aula o des de casa”, detalla.
Les classes teòriques poden seguir-se, diu, de manera “síncrona o asíncrona”. La primera implica que en aquell mateix moment que el professor està impartint la classe, s’han instal·lat càmeres a les aules perquè aquells alumnes que no estan presencialment puguen seguir-la des del domicili en streaming. És a dir, tots els estudiants, siga des de l’aula o siga des de casa, estan estudiant al mateix temps uns continguts.
En canvi, els mòduls que se seguixen de manera asíncrona impliquen que mentre una part del grup assistix presencialment per a aprendre uns continguts, l’altra està a casa realitzant unes tasques, i després s’intercanvien els papers. Així doncs, mentre uns fan teoria de manera presencial, els altres realitzen tasques a distància. Quant a les classes que requerixen presencialitat, com és el cas dels tallers o laboratoris, s’estan desenvolupant en grups reduïts que assistixen al centre de manera alternada, i els estris s’han de desinfectar abans i després del seu ús.
Canvis en les pràctiques de l’FP
El Departament d’Educació va anunciar este dimarts que publicaran una resolució amb mesures per a solucionar els problemes que s’estan donant entre l’alumnat d’FP per a poder realitzar les hores pràctiques que requerixen este tipus d’estudis, davant la situació actual de la pandèmia. Les mesures que va avançar el director general d’FP, Joan Lluís Espinós, són quatre: reduir d’un a mig any l’activitat laboral que has d’acreditar per tal d’aconseguir l’exempció de les pràctiques, la reducció “excepcional” d’hores de pràctiques a realitzar de 400 a 220, també es preveia la possibilitat de realitzar estes pràctiques de manera virtual si l’empresa on les han de fer tenen implantat el teletreball, i, per últim, substituir esta part de pla d’estudis per “altres activitats equivalents”.
A l’Institut de l’Ebre, només l’alumnat de segon any són els que realitzen les pràctiques durant tot el curs acadèmic -els de primer les comencen al maig- i segons assenyala Besalduch, “hi ha alumnes que n’estan fent des del primer dia de curs”. Malgrat això, enguany el centre ha viscut una davallada en l’oferta de pràctiques que oferixen, ja que “les empreses de l’àmbit sanitari han paralitzat totes les pràctiques, així com n’hem trobat d’altres, però en menor grau, que mentre el coronavirus seguisca present, no volen agafar a ningú de pràctiques”.
Davant això, el centre està a l’espera del que diga Educació. El curs passat els alumnes d’FP que no van poder realitzar les seues pràctiques arran del confinament domiciliari les van substituir per la realització d’un projecte. Ara, el departament preveu esta resolució per tal d’intentar resoldre’n la problemàtica.