HomeSense categoriaS’acaba el curs, es manté el debat

S’acaba el curs, es manté el debat

EDITORIAL // Este divendres les escoles tornaran a tancar portes, si més no per a alumnes i pares i a excepció dels que encara han d’anar-hi presencialment a buscar les notes a través de cita prèvia per família.

Però el debat sobre l’encaix de les fórmules telemàtiques en la formació curricular i en les llars i respecte a les condicions en què arrencarà el curs vinent continua i continuarà probablement encès. De fet, diferents veus ha dixat anar durant este temps que l’excepcionalitat actual hauria requerit una modificació del calendari escolar habitual i que les escoles haurien pogut mantenir-se obertes si més no durant el mes de juliol, per a treballar en alguna mesura continguts que no s’han pogut abordar per l’aturada del coronavirus i completar les previsions curriculars o per a fer activitats de reforç. De fet, això mateix es va arribar a plantejar a l’abril i així ho van mig acordar el govern espanyol i les comunitats autònomes, però tot plegat ha quedat en un no res.

Ara per ara, el que hi ha és una incertesa important amb vista al curs que ve, derivada dels mateixos vaivens que ha anat introduint el Departament d’Educació en el discurs de les previsions. No se sap si hi haurà capacitat per a ampliar espais i contractar professorat suficient, tot i que la direcció general de Centres Públics ha assegurat que s’està abordant la qüestió detalladament amb els ajuntaments perquè es puguen habilitar tots els espais que calguen. La qüestió de l’augment de professorat té menys concreció i garanties.

Es podria aprofitar per a reduir les ràtios d’alumnes per aula més enllà de l’actual crisi, en favor d’un ensenyament de més qualitat, però no sembla que el debat s’estiga fent ara mateix sobre aspectes estructurals i el que més preocupa és: què farem si hi ha un rebrot a la tardor i s’han de tornar a tancar parcialment o totalment els centres? Tot i això, hi ha preguntes estructurals oportunes: en quina mesura es poden reforçar les eines telemàtiques que ara s’han fet servir de forma extraordinària, sense dixar enrere cap alumne o alumna i sense desatendre en cap mesura les necessitats essencials d’acompanyament i de socialització que tenen els alumnes en les edats més jóvens? Es pot acceptar que les escoles tanquen, però seria positiu mantenir viu el debat en les properes setmanes i encetar camins i fixar nous reptes amb el màxim de consens.

ARTICLES RELACIONATS

DEIXA UNA RESPOSTA

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu aquí el vostre nom

8 + 2 =

Últimes notícies