HomeMobilitatTrens Dignes demana més inversió per a Rodalies i Mitja Distància

Trens Dignes demana més inversió per a Rodalies i Mitja Distància

Les línies de Rodalies i Mitja Distància han esdevingut un veritable caos. Des que el passat 2 de maig es va detectar una incidència al sistema de senyalització de la línia R-2, a Gavà, només poden circular uns tres convois per sentit i hora.

La incidència ha obligat a anul·lar un gran nombre de combois de pràcticament totes les línies que utilitzen l’entrada sud de Barcelona, com les línies ebrenques R-15 i R-16 i també els trens que provenen de Tarragona o Lleida. Tant els usuaris com el Govern de la Generalitat han criticat la falta d’informació facilitada per part d’Adif, i des del Govern ja han tornat a demanar la transferència de les competències a la Generalitat.

D’altra banda, des de la Plataforma Trens Dignes han demanat que s’augmenten les inversions en manteniment a tota la xarxa de Mitja Distància i Rodalies per tal d’evitar episodis similars al futur.

El portaveu de la plataforma, Josep Casadó, ha lamentat, en declaracions a este setmanari, que les incidències estiguen afectant d’una d’una manera “dràstica i demolidora” el trànsit ferroviari de Rodalies i Mitja Distància. Casadó també ha lamentat la falta d’informació als usuaris i al Govern de la Generalitat. “Ningú sap quins trens han estat afectats; hi ha hagut situacions tan estranyes i surrealistes com que un tren circule un dia i un altre no, o que al web aparega en alguns moments i després no surta de l’estació. Hem intentat parlar amb diferents operaris i sembla que ningú en sap gaire cosa”, ha explicat.

Tot i això, des de la Plataforma assenyalen que “en els últims anys, les partides pressupostàries dedicades al manteniment es destinen, sobretot, als trens de llarg recorregut i a l’Alta Velocitat”. “Això acaba provocant mancances importants als trens de Mitja Distància i Rodalies, que són els que utilitzen les persones de forma diària, per a anar a treballar, a estudiar i per a desplaçar-se amb normalitat”, argumenta Casadó. Per això, des de la Plataforma demanen que hi haja un canvi de prioritats en el manteniment de les línies ferroviàries al país, i destaquen que “el trànsit per carretera en cap cas ha de ser un mitjà de substitució dels trajectes ferroviaris”. “El trànsit per carretera és fonamental per a la capil·larització, tant del trànsit de persones com també de mercaderies, però en cap cas pot actuar com a alternativa al transport sostenible i eficient que suposa el ferrocarril”, destaca Casadó. Pel que fa a la incidència, des de Trens Dignes també han lamentat la falta d’informació que s’ha donat als usuaris sobre la cancel·lació de freqüències, els retards i també el trànsit alternatiu per carretera.

En esta línia, l’Agència Catalana del Consum ha obert un expedient sancionador contra Renfe per la gestió d’informació en l’avaria. Des de Consum imputen la companyia per una infracció per pràctiques comercials deslleials i incompliment de les obligacions d’atenció als consumidors. Les sancions podrien arribar al milió d’euros. Des de Consum van desplegar, des de l’inici de l’avaria, tot un equip d’inspectors que es van desplegar per les estacions afectades amb l’objectiu d’observar la gestió que s’estava fent de l’avaria.

Des del Govern de la Generalitat també han criticat amb duresa la gestió de Renfe i Adif. En primer lloc, perquè des d’Adif han argumentat, des del principi, que la causa de l’avaria hauria estat un llamp. Tot i això, des del Servei Meteorològic de Catalunya han comunicat que no tenen constància que es produís cap llamp a la zona de Gavà durant la matinada del 2 de maig.

La portaveu del Govern, Patrícia Plaja, ja ha denunciat la “falta de transparència” de la companyia, “que continua parlant després d’una setmana d’un llamp que ningú ha vist”. Plaja també va lamentar que Adif no dixe al Govern “accedir a tota la informació” al voltant de la incidència a l’R-2.

Andreu Prunera
Andreu Prunera
Periodista
ARTICLES RELACIONATS

DEIXA UNA RESPOSTA

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu aquí el vostre nom

3 + 7 =

Últimes notícies