ENTREVISTA // Pregunta: Com s’han organitzat al centre després de sis mesos amb les aules buides?
Resposta: Al juliol vam haver de fer un pla d’obertura amb previsió de distribució d’alumnes i espais, per a evitar concentracions, però la informació era tan variada i contradictòria que s’entreveia que algunes coses serien fum.
P: Amb quines ràtios treballen?
R: A primer d’ESO hem passat de tres a quatre grups, d’entre 22 i 23 alumnes cadascun. Només hi ha un grup, de quart d’ESO, que arriba als 30 alumnes [límit establert pel departament], i a Batxillerat s’han desdoblat les matèries comunes però sí que hi ha un grup nombrós amb 34 alumnes.
P: Mantenen les optatives, en què es poden barrejar alumnes de diferents grups estables?
R: Cada centre ha triat i natros les mantenim, perquè volíem preservar està part subjecta a l’elecció lliure i que l’alumne puga fer coses diferents, i perquè els alumnes igualment s’havien de barrejar per a fer religió o cultura i valors. Les optatives les hem posat, això sí, just abans del pati i a última hora, per a facilitar que després hi haja desinfecció dels espais. En general, els alumnes entren i surten de l’institut i del pati de manera esglaonada, per cursos. Al matí el professor els va a buscar a un lloc concret. També s’ha reforçat la neteja a les aules, amb espais individualitzats perquè cada alumne se’l faça seu.
P: Al pati es mantenen els grups estables?
R: Esta és la idea. Tenen uns llocs assignats per grups, però també som una mica flexibles mentre no hi haja aglomeracions. Per exemple, alumnes procedents del Temple estan repartits entre els quatre grups de primer d’ESO i és normal que estos dies es busquen per a parlar entre ells, mantenint les distàncies.
P: En quina mesura hi ha hagut autonomia de centre a l’hora d’organitzar-se i com ho valora?
R: Hi ha hagut molta llibertat, i això per una banda està molt bé però també et dixa una mica perdut.
P: Es van generar falses expectatives quant a habilitament d’espais fora dels centres o contractació extra de docents. El professorat considera que no ha tingut prou suport?
R: Sí que hem tingut suport, però hi ha hagut massa declaracions d’intencions. Estem d’acord que la situació és nova per a tots i que tots n’hem d’aprendre, però no cal parlar tant. No cal dir ‘faré això o això altre’. Ens van donar l’opció de fer un plantejament híbrid [alternant ensenyament presencial i telemàtic] però et diuen alhora que els alumnes els pots tenir sempre a l’aula. Aleshores, per què complicar la vida del profe.