HomeSocietatEl 2023 serà l'any del tren segons Trens Dignes i Diàspora ebrenca

El 2023 serà l’any del tren segons Trens Dignes i Diàspora ebrenca

La plataforma Trens Dignes i l’entitat Diàspora Ebrenca s’han marcat el 2023 com l’any per a fer arribar de nou l’alta velocitat a les Terres de l’Ebre, però també per a seguir reclamant millores a les dos línies que creuen el territori, l’R15 i l’ R16. Unes hores abans de l’arribada de Ses Majestats els Reis d’Orient, -el dijous 5 de gener- les dos entitats van convocar una protesta simbòlica a l’estació de l’Aldea, on van portar carbó, acompanyats d’un patge reial, per a donar visibilitat a totes les deficiències i mancances que encara patix el transport ferroviari a l’Ebre.

Les reivindicacions, que van aprofitar per a escriure a la carta als Reis, no són noves: que hi haja connexions d’Alta Velocitat des de les Terres de l’Ebre amb l’Euromed i l’Avant, que es milloren els serveis de mitja distància a l’R-15 i R-16, amb més freqüències i menys retards, i que l’estació de l’Aldea es convertisca en una estació intermodal, per a esdevenir un dels centres neuràlgics del transport territorial.

La proximitat de les eleccions municipals este proper mes de maig fa que les dos entitats es mostren optimistes. La portaveu de Trens Dignes Ebre, Cinta Galiana, ha explicat que estan “moderadament satisfets, perquè amb les eleccions que venen hi haurà més interès per escoltar les demandes del territori”, i ha destacat que “s’han aconseguit passos importants per al retorn de l’Avant”. Són estos passos que destaca Galiana els que permeten que Diàspora i Trens Dignes es marquen el 2023 com un any clau per al desenvolupament ferroviari a les Terres de l’Ebre. El retorn del tren Avant és una de les qüestions que ha marcat recentment l’agenda política, amb la inclusió d’este punt a la negociació dels pressupostos de la Generalitat de Catalunya entre Esquerra Republicana i En Comú Podem, però també formant part de les converses entre el Govern català i l’espanyol.

Creiem que les nostres reivindicacions han estat un dels factors que ha posat a l’agenda política la recuperació del tren Avant”, destaca el portaveu de Diàspora Ebrenca, Josep Sabaté. La protesta del dia 5 era, de fet, la cirereta del pastís a la campanya començada ara fa uns mesos per part de les dos entitats, anomenada ‘Hem perdut el tren’, i que centrava les reivindicacions en la recuperació d’estes freqüències d’alta velocitat, però també, a demanar que l’Aldea esdevinga una estació intermodal, una campanya que, tal com ha recordat Sabaté, ha comptat “amb gran suport per part del teixit associatiu, empresarial, sindical i polític”, i ha afegit que “hi ha un consens total per la recuperació de l’Avant, un consens que també hem vist al Parlament de Catalunya i fins i tot al Congrés dels Diputats”.

intermodalitat L’altre objectiu de la campanya és que l’Aldea es convertisca en estació intermodal. “Es tracta d’una estació on pots arribar amb el teu vehicle particular, però també s’hi ha de poder anar amb transport públic des dels diferents pobles de les Terres de l’Ebre”, apunta Galiana, que afegix que seria una de les claus per al desenvolupament turístic del territori. “Els turistes han de poder arribar en tren i després desplaçar-se arreu de les diferents comarques, amb un bus que et porte al nucli urbà i amb freqüències adaptades als horaris dels trens”, afegix Galiana, i ha recordat que és un model que ja funciona en altres punts de Catalunya i d’Europa. L’activista també destaca que l’aposta pel tren no només permetrà desenvolupar econòmicament les Terres de l’Ebre, sinó que és el mitjà de transport més sostenible, i recorda que es tracta “d’un servei públic que no pot estar lligat al nombre de passatgers que fan ús de la línia, sinó que s’ha de treballar per a mantenir bones freqüències i horaris”.

Júlia Albacar
Júlia Albacar
Periodista
ARTICLES RELACIONATS

DEIXA UNA RESPOSTA

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu aquí el vostre nom

+ 67 = 74

Últimes notícies