HomeSocietatEl Museu del Ferrocarril enllestix la rehabilitació dels primers vagons d’època per...

El Museu del Ferrocarril enllestix la rehabilitació dels primers vagons d’època per encàrrec

La faena de més de vint anys comença a donar resultats i recompenses al Museu del Ferrocarril i l’Associació per la Preservació del Patrimoni Ferroviari i Industrial (APPFI) de Móra la Nova.

L’entitat ha aconseguit que la seua cotxera siga reconeguda com l’únic centre de manteniment i rehabilitació de trens d’època de tot Catalunya, i este mes han enllestit ja la primera rehabilitació per encàrrec de tres cotxes històrics, propietat de Ferrocarrils de la Generalitat (FGC). La posada en marxa del taller homologat ja ha suposat la contractació indefinida de sis treballadors i no es descarta fer créixer eventualment la plantilla si augmenten els encàrrecs.

A mitjans d’este mes de juny, les locomotores 209 -coneguda com a Monistrol- i 22 -anomenada Olot-, i també un vagó plataforma de mercaderies, van sortir de la cotxera de Móra la Nova completament restaurades en direcció a Martorell, on seran exhibides a l’espai expositiu de via estreta. “Això ens ha consolidat com una empresa que pot assumir este tipus de treballs i ser un referent a tot Catalunya, com l’únic centre d’estes característiques”, ha explicat el president de l’APPFI, Jordi Sasplugas.

Per a tirar endavant este projecte, s’ha contractat sis persones i no es descarta ampliar la plantilla, ja que la institució s’acaba de presentar a un nou concurs per a rehabilitar cinc màquines més d’FGC, en un termini de només sis mesos. “Ens donaria un gran camí per a recórrer en el futur com a restauradors”, assegura Sasplugas. A la vegada, també es treballa en la restauració d’una locomotora, propietat d’un ajuntament del Ripollès, i que properament també s’entregarà totalment restaurada.

Des del Museu del Ferrocarril han de formar els seus propis treballadors per tal de poder desenvolupar les tasques de manteniment i rehabilitació de vehicles de tren antic i que puguen entrar en funcionament. Els empleats fan tasques de rehabilitació dels trens encarregats per altres institucions i, a la vegada, enllestixen els vehicles del futur tren Lo Caspolino. “A mesos vista tenim faena assegurada i seguirem treballant perquè siga una activitat sòlida i consolidada a Móra la Nova, i única a tot el país”, sentencia Sasplugas.

 

Lo caspolino, al 2023

La posada en marxa del taller de restauració de trens d’època ha acabat alentint la posada en marxa del tren turístic Lo Caspolino. “Ens ha costat molt trobar finançament, molts municipis es van afegir al projecte, però d’altres administracions no han cregut del tot en el projecte i no hem aconseguit el finançament que pensàvem”, reconeix Sasplugas.

Per això, “davant l’oportunitat de poder ser l’únic taller de vehicles d’època, vam voler donar una empenta esta oportunitat”, que ja ha donat els seus fruits. Per tal de tirar endavant el tren Lo Caspolino durant estos últims anys, només calia obtenir una inversió de prop de 400.000 euros, segons càlculs de l’APPFI.

Inicialment, el tren funcionaria amb una locomotora elèctrica Alstöm, i no amb una màquina de vapor, tal com estava previst inicialment. “Volem posar en marxa la locomotora de vapor, però té un cost més elevat i ho podem dixar per al futur; així que podríem arrancar amb locomotora elèctrica i, un cop tinguem el finançament, podríem posar en marxa la de vapor”, assegura.

Sasplugas ha destacat, en declaracions a Ràdio Móra d’Ebre, que davant la falta d’implicació d’algunes administracions, alguns territoris van fer fins i tot una oferta per a comprar el tren històric i endur-se’l. “Vam rebre ofertes d’alguns territoris per a portar-lo allà, però ho vam desestimar. Això, però, demostra que el tren turístic és un projecte atractiu i des de fora han vist el potencial i els beneficis que pot comportar”, ha tancat Sasplugas.

Tot i això, Sasplugas ha detallat també que treballen en noves línies de finançament i s’espera que properament cristal·litzen en acords importants. Això suposaria la inversió definitiva per a poder enllestir les intervencions que falten perquè el tren turístic es pose en marxa ja l’any vinent, al 2023.

D’altra banda, l’alcalde de Móra la Nova, Francesc Moliné, ha reconegut, també en declaracions a Ràdio Móra d’Ebre, que esperaven “més inversió per part de la Generalitat”. “Lo Caspolino és un projecte molt gran i té molts aspectes que involucren diferents departaments: Cultura, Patrimoni, Territori, Educació…; i esta divisió entre departaments sembla que ens ha acabat perjudicant”, explica Molinè.

El tren turístic Lo Caspolino és una iniciativa en què l’APPFI ja porta vint anys treballant, i es preveu posar en marxa un tren d’època que unisca les localitats de la Costa Daurada amb Casp mitjançant la línia ferroviària R-15. L’objectiu és crear un nou actiu turístic als territoris d’interior -sobretot, a les comarques de Ribera d’Ebre, Terra Alta i Priorat- i atraure-hi turistes que visiten la Costa Daurada. A la vegada, els viatges amb el tren turístic -d’anada i tornada- inclourien també paquets d’activitats que es podrien fer en les localitats que tenen una estació propera.

Tot i que les previsions més optimistes preveien posar en marxa el nou tren al 2018, la falta d’inversions ha fet que el projecte s’haja hagut d’endarrerir.

Andreu Prunera
Andreu Prunera
Periodista
ARTICLES RELACIONATS

DEIXA UNA RESPOSTA

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu aquí el vostre nom

3 + 4 =

Últimes notícies