La gent d’Ulldecona i, per extensió, dels municipis del voltant, com són Alcanar, la Sénia o Freginals, patixen les conseqüències del desmantellament del tram ferroviari de finals dels anys noranta entre Tortosa i Freginals, que encara no s’ha corregit.
Actualment, l’estació de tren d’Ulldecona és l’única al Montsià i dona servei a desenes d’usuaris, tot i les moltes deficiències. L’alcaldessa d’Ulldecona, Núria Ventura, precisament expressa que “tot i ser tan dolenta, encara hi ha desenes i desenes d’usuaris que fan servir el tren diàriament per a anar a Tortosa, a Barcelona, a València o a diferents llocs” i exposa: “Tenim una estació al mig mateix del poble que dona servei a tota una comarca i també a tota la part nord de la veïna comarca del Maestrat i que no té els serveis que els ciutadans es mereixen”.
El problema més destacable és la freqüència de trens, ja que només n’hi ha cinc en direcció Barcelona i cinc més en direcció València, pel fet que la majoria de combois catalans inicien o finalitzen el recorregut a Tortosa i els valencians, a Vinaròs, i Ulldecona queda fora del recorregut de les línies. “Esta comunicació entre les dos bandes dels del riu Sénia no ha existit perquè no hi ha hagut voluntat que siga així. Nosaltres el que reclamem és que es trenquen estes dinàmiques i que es done el servei que es mereixen totes les persones del nostre territori” reivindica Ventura sobre la relació entre els diferents organismes competents.
A més, el trajecte fins a Barcelona s’allarga més d’una hora a causa del desviament de l’Aldea a Tortosa i viceversa, i es convertix en un trajecte de gairebé quatre hores, mentre que el temps que els separa amb València, a la mateixa distància, és de dos hores. Altrament, la comoditat dels combois i el preu de les tarifes és una reivindicació, també històrica, que afecta tot el territori.
Per tot això, diferents representants de l’Ajuntament d’Ulldecona s’han reunit amb Isidre Gavín, secretari de Territori i Mobilitat de la Generalitat, per a fer-li arribar, novament, totes les problemàtiques. A la reunió hi va participar, també, representants de tots els grups polítics municipals, l’enginyer d’obres públiques Carles Vilés, i la directora general de Transports i el subdirector general de Transport Públic per part del Departament.
Tot i ser una reunió amb representants del consistori d’Ulldecona, Ventura remarca que la reclamació es fa en nom de tota la comarca: “Ens hem posicionat històricament a través de diferents mocions i peticions, no només dels ajuntaments sinó també del mateix consell d’alcaldes i altres organismes”.
Sobre les sensacions després de la reunió, l’expressió que l’esperança és l’últim que es perd és el mantra de Ventura “si no tinguéssem esperança, ja no lluitaríem, i és tot el contrari, estem fent més força que mai a totes les administracions pertinents, no només davant la Generalitat, sinó també davant Adif i Renfe”.
A més, Ventura reconeix que han fet diverses propostes amb un cost reduït amb solucions puntuals. Així mateix, l’alcaldessa recorda que el tren “és un transport de futur, no només de present, i s’ha de tenir en compte quan estem fent campanyes de mobilitat sostenible i creient-nos tots aquells objectius de l’Agenda 2030 hem d’apostar per un servei ferroviari digne” i també remarca que la bona connexió amb les capitals és una eina clau per a evitar el despoblament: “No estem reclamant una inversió multimilionària, estem, simplement, parlant d’algunes mesures quirúrgiques que millorarien moltíssim el que és el servei ferroviari a les nostres terres” sentencia Ventura.
Ventura també carrega contra la Taula de Mobilitat, ja que considera que no ha donat solucions a cap dels problemes que tenen, tres centralismes que perjudiquen el territori respecte de Madrid, Barcelona i també en l’àmbit de les Terres de l’Ebre, ja que perjudica les puntes del territori