HomeSense categoriaUn documental de 52 minuts denuncia les deficiències que graven les Terres...

Un documental de 52 minuts denuncia les deficiències que graven les Terres de l’Ebre en mobilitat i infraestructures

La concepció radial i en termes de negoci privat de les infraestructures a l’Estat espanyol i la seua afectació a un territori perifèric des de tots els punts de vista, com les Terres de l’Ebre, és el motor del documental de 52 minuts DesConnectats, dirigit per Toni Royo i que utilitza com a fil conductor una conferència que el catedràtic canareu en Economia Germà Bel va fer al Pati d’Amposta al setembre del 2016.

Royo ha desplegat i completat la seua obra durant quatre anys gràcies a la productora Films Nòmades i a la recaptació aconseguida a través de Verkami. Hi han participat la Diputació de Tarragona i els ajuntaments d’Amposta, l’Aldea, la Ràpita i Deltebre, on ara es projectarà públicament el resultat. El corredor mediterrani, la bombolla de les infraestructures (carreteres i vies d’alta velocitat gairebé sense usuaris) i les necessitats de les comarques ebrenques, que han d’assumir per este motiu, segons recorda Royo, “un cost social i un cost mediambiental” es van superposant a través d’infografia 2D i 3D molt elaborada i dels testimonis i les opinions d’experts del món universitari, associatiu o de les administracions.

 
El treball també denuncia que les primeres concessions de ferrocarril, com la línia Barcelona-Mataró, o altres infraestructures d’interès públic hagen hagut de ser impulsades  per capital privat, i a la vegada que l’actual responsabilitat patrimonial de l’Estat (que ha permès, per exemple, rescatar amb diner públic les autopistes en fallida) siga vista pel gran capital com una simple oportunitat de negoci: els exemples del Castor o del túnel del Pertús.

El documental, que es veurà el dia 29 a les 20 h a Amposta i el dia 2 de desembre a l’auditori de la Ràpita, repassa també, segons el seu director, la ineficiència dels organismes o eines de planificació a les Terres de l’Ebre, com ara l’Institut per al Desenvolupament de les Comarques de l’Ebre (Idecé) o el Pla estratègic territorial, i la inexistència de nous projectes de mobilitat a llarg termini, en bona mesura perquè fa anys o dècades que continuen pendents de resoldre’s l’autovia A-7 (inexistent a les Terres de l’Ebre), el col·lapse de l’N-340, els descarrilaments a l’R-15 o el desdoblament de la C-12 o Eix de l’Ebre

Claudia Ruiz
Claudia Ruiz
Periodista
ARTICLES RELACIONATS

DEIXA UNA RESPOSTA

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu aquí el vostre nom

7 + 2 =

Últimes notícies