Vivim en una societat consumista i el nostre voltant així ho mostra. Si ens paréssim un moment al carrer i féssim una ullada veuríem cartells, tríptics d’anuncis, tanques publicitaries, ofertes als comerços… Però no és només al carrer, a la televisió, als diaris i revistes, molts cops, hi ha més publicitat que contingut.
Capítol a part mereix internet i mòbil. Quants cops mirem sabates, roba, perfums o qualsevol altre producte i després no deixa d’aparèixer a la publicitat de les nostres xarxes socials o als vídeos de YouTube? Publicitat a la carta i personalitzada, segons els nostres gustos, que incita més a comprar. Qui es resisteix!
El problema de tot plegat és que ja ho hem interioritzat. I amb les facilitats que hi ha per comprar amb un simple clic o l’empremta dactilar acaba sumant un producte a la nostra cistella i menys diners al nostre compte bancari.
No hi ha millor època per parlar de consumisme que durant aquests dies amb el Nadal a a tocar. I és que ja fa setmanes que ens estan ‘preparant’ amb més anuncis de perfums, roba, regals per a xiquets… i tot just a hores de màxima audiència a la televisió o ràdio. Quina casualitat!
I faig capítol a banda per parlar dels regals per a xiquets. Les capses de regals s’acumulen sota els arbres de Nadal o el Tió i superen, i molt, el que han demanat al Pare Noel o als Reis Mags. És tal la quantitat de joguines que perden l’interès en menys d’un dia i, fins i tot, alguns es queden intactes. I és aquí en què pares i familiars han de posar fre i establir pautes per a trencar amb la dinàmica del que es coneix com a xiquets ‘hiperregalats’. Una forma molt fàcil de fer-ho és amb la regla dels quatre regals que es tracta d’escollir segons quatre criteris: alguna cosa que realment necessiten, una altra que desitgen, una altra per posar-se (roba, sabates o complements) i, per últim, un regal per llegir.
Pot semblar molt estricte, però així els xiquets creixent donant la importància justa als regals materials i no basar la seua felicitat en el consum. Un consum que quan siguen adults sabran posar fre.